Kan in principe ieder professionele loodgieter/installateur elk geiser voor een andere geiser vervangen?

Mijn moeder heeft een open geiser van het merk Vaillant (type onbekend). Kan deze geiser voor het merk Vaillant MAG Premium NL 19/2 XZ L worden vervangen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Voor de veiligheid,zou ik dat toch aan een installateur
vragen,stel dat er wat mis gaat bij je moeder met die geiser.
Je kan er het beste een vakman bij halen,dingen met gas zijn altijd eng.
burgos
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees de vraag is goed. Je antwoord is de vraag.
Het verschil tussen open en gesloten toestel is dat een open toestel de verse lucht uit de ruimte (bijv keuken) haalt waar hij hangt, en een gesloten toestel haalt de verse lucht van buiten.

De gesloten toestellen hebben daarom een dubbelwandige pijp naar buiten, (binnenste pijp gaat de rookgas oftewel verbrande lucht doorheen, en de buitenste pijp wordt nieuwe verse lucht door aangezogen.)

Dit is dus wel belangrijk dat dit bij jullie te realiseren is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het type geiser dat je noemt is een gesloten toestel, vandaar mijn verhaal.
Normaal gesproken kan elke loodgieter/installateur dat wel inderdaad, ik zou zelf dan wel gaan voor een erkend isntallateur.

Dingen zoals dit, moet altijd goed gebeuren, als de afgevoerde lucht niet goed weggevoerd wordt en door de geiser opnieuw aangezogen wordt onstaat er koolmonoxide, en dat wil natuurlijk niemand!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heeft dit type alleen een afvoer.
Verder een prima verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit type heeft een aanvoer en afvoer, (100/60mm rookgas aansluiting) (60mm rookgas, en de ruimte tussen de buis van 60/100mm is voor de aanzuiging van verse lucht)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag net dat op een andere site over deze geiser staat dat hij een 110/80 mm aansluiting heeft, al is dit niet echt relevant meer op de vraag die gesteld werd over deze geiser
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zal vast gelijk hebben.
hoi Maggiechanliu,

een installateur doet het goed, tenminste als het een goede installateur is.
een klusser doet het evengoed, want meestal is de klusser overdag werkzaam bij een installateur, je krijgt dan dezelfde monteur, alleen voor een andere prijs.

als de klusser de boel heeft aangesloten (tegen een veel lager tarief dan de erkende installateur) dan kan je de boel altijd nog laten nameten/controleren door de erkende vakman.

de 'erkende' klusser heeft vermoedelijk ook een RGA meter en een manometer (van de baas) zodat ook hij kan controleren of het allemaal goed is afgesteld en lekdicht is.
een goede klusser zal dat (net als de vakman) zeker doen.

kortom, als je het niet vertrouwd, dan moet je niet met de man/vrouw (jawel, vrouwen werken ook in de installatiebranche) in zee gaan.

veel suc6
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, elke loodgieter en elke installateur kunnen deze geisers omwisselen, allen weten wat er gewijzigd dient te worden aan de leidingen en de afvoer van de geiser.

Wil je iemand die gespecialiseerd is in de Valliant geisers, neem dan contact op met Valliant, ze sturen je graag een lijst van de officiële dealers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja in principe wel door een goede installateur
maar de kans is dat je wel een dagje zonder verwarming zit.