Kast pootjes afknapt. Goedkope manier gezocht voor nieuwe pootjes. Wie heeft tips?

Bij het per ongeluk verschuiven van deze kast (wat je met dit soort materiaal niet moet doen). Is de poot er onderweg geklapt.

Nu wil ik nieuwe pootjes er onder zetten (max 10 cm hoog). Maar wil er geen vermogen aan uitgeven.

Bij de Ikea heb ik rvs pootjes gevonden van 8 euro per 2. Ik zou er dan 6/8 nodig hebben. Maar is er geen goedkopere manier?

De pootjes onderweg laten is geen optie want dan willen de deurtjes niet meer open.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- afGEknapt
- Wie heeft ER tips?
- ".. van deze kast (wat je ... moet doen) is de poot eronder weggeklapt.
- ".. eronder zetten (max 10 cm hoog), maar IK wil er geen vermogen aan uitgeven." Sorry, ik stop ermee. Zoveel fouten in 1 vraag, het wordt steeds slechter hier op GV. P.S. Een kast verschuif je niet zomaar "per ongeluk".

Antwoorden (5)

Bij een kringloop winkel kijken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kast op twee balkjes hout leggen is simpel, maar doeltreffend. Je kunt de balkjes natuurlijk in de gewenste kleur verven. Om eventueel verschuiven tegen te gaan kun je een hoekprofieltje aan de onderkant schoeven.

Je kan ook echte pootjes maken door een balkje in vier gelijke stukken te zagen en deze met hoekprofieltjes aan de kast vast te zetten.

Deze oplossingen zijn veel goedkoper dan kant en klare pootjes kopen en helemaal als je ergens een restje hout hebt liggen. Het kan eventueel ook met plankjes, dan ligt het eraan hoe zwaar de kast is (en wat erin zit natuurlijk) welke constructie het beste is.

Succes!

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je liever vier (of meer) pootjes hebt kun je i.p.v. een hoekprofiel om te bevestigen ook een metalen constructieplaat(je) gebruiken (gegalvaniseerd bij de bouwmarkt is goedkoop). Dan gebruik je er één die groter is dan het oppervlak van de kopse kant van de poot (het deel dat tegen de kast aan komt). De plaat schroef je op de poot en vervolgens schroef je de plaat weer op de kast vast.

Deze manier van bevestigen kan overigens ook wanneer je een balkje gebruikt, alleen heb je dan sneller 'last' van een kiertje tussen balk en kast.

Let op de lengte van je schroeven en gebruik eventueel lijm om wat extra stevigheid te verkrijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo te zien zijn die poten toch van metaal?
Je kan toch in de bodem gaten boren en
evt in de poten,dan schroef je hem toch
zo weer vast? (evt met een vleugel moer)
burgos
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gok dat @weetjijut gewoon op Google een plaatje van een kast heeft opgezocht en die erbij heeft geplakt.
Stapeltje oude boeken ipv pootje,
heel modieus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je wel goed passen en meten om de gelijke hoogte te krijgen, maar zeker geen slecht idee!
Ik heb nieuwe poten besteld online bij www.meubelpoten.nl voor mijn bank. Simpel, snel en niet duur! Misschien is dit ook iets voor jou?