hoe bereken ik hoeveel vermogen/watt mijn radiator moet zijn voor een bepaalde ruimte?

We gaan de zolder verbouwen, er komen nu twee dakkapellen op en hij zal verdeeld worden in 2 kamers.
Hoe reken ik nu uit hoeveel vermogen elke radiator moet gaan hebben?

Toegevoegd na 7 minuten:
heb dit gevonden met googelen, maar klopt dit wel......kom op rare aantallen uit, bizar hoog zeg maar....

http://www.radiatorplaats.nl/radiator/radiator-vermogen-berekenen/

Toegevoegd na 13 uur:
het gaat om twee zolderkamers, hr++ glas, dakisolatie, de exacte maten weet ik nog niet want de nieuwe dakkapellen staan nog niet maar ongeveer 2.20 hoog, 3.8 breedt en ook 3.8 lang 2,2 x 3,8 x 3,8 = 31,8 x 70 = 2224 watt, lijkt me wat veel als ik het vergelijk met de verwarmingen in andere ruimtes.....
de ene kamer is op het oosten, andere het westen

Toegevoegd na 13 uur:
ohja, en het is een tussenwoning....krijg bijna meer verwarming dan kamer zo.......

(er is maar erg weinig schuine wand dus dat heb ik niet meegerekend)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Ja, die site klopt.
Hoewel wel beperkt, er wordt met sommige dingen geen rekening gehouden.
Isolatie wordt maar beperkt meegenomen, ook maakt het ligging veel uit, zuiden of noorden kan veel uit maken.

Je komt inderdaad nogal hoog uit, maar beter iets meer dan te weinig capaciteit en vergeet niet dat ook bij -10 het nog warm wordt moet kunnen worden

Maar vertel eens waar je op uit komt.
(vergeet je de schuine wanden niet?)

Toegevoegd na 15 uur:
2000 watt is niet extreem.
Je kan dezelfde berekening bij de andere kamers doen en de uitkomst vergelijken met wat daar hangt aan radiatoren.
Als daar veel minder aan watts hangt dan kan je in de zolderkamer ook wat minder hangen, dan blijft alles mooi in verhouding. Maar zeker niet te weinig hangen op zolder, omdat je daar in verhouding meer muur en dak hebt, verlies je daar meer warmte.

Een 2000 watt radiator hoeft niet groot te zijn:
De 1e bron is 90 cm hoog en 60 cm breed (wel dik)
De 2e bron is 30 hoog en 200 cm lang (normale dikte) die zou je bijvoorbeeld onder een schuine wand kunnen zetten.
Of de 3e bron het gaat doen weet ik niet, daar een selectie van alle radiatoren tussen de 2000 en 2200 watt. Die selectie kan je natuurlijk zelfs aanpassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmmmm, klinkt heel logisch:)
maar hoe reken ik dan uit hoeveel elke verwarming apart heeft aan vermogen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je de bestaande radiatoren in de andere kamers?
Dat kan je niet berekenen, kijken welk merk of waar ze op lijken en dan opmeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanks, je hebt me goed geholpen:)

Andere antwoorden (1)

Er zijn verschillende reken methoden. Zoals op de site wordt aangegeven kun je dus aan de hand van de afmetingen van een ruimte het wattage van je radiator berekenen. Echter moet er rekening gehouden worden met een aantal zaken als:

- Oud huis (bijv. >50 jaar)
- Vrijstaand huis
- Geen isolatie in muren en enkel glas
- Aanwarmen (ruimte snel warm laten worden)

Per onderdeel is het verstandig 10% bij je wattage te rekenen. Zoals al gezegd is over capaciteit het minst erg.

Natuurlijk moet je rekening houden met de afmetingen van de radiator (hoogte en breedte). Maar ook de dikte (type) is belangrijk. Vaak wordt gekozen voor type 22, een radiator met 2 platen en vinnen. Als je weinig ruimte hebt, maar toch hoog wattage wilt dan kun je altijd nog voor type 33 gaan. 3 platen met vinnen.

Maar geef inderdaad de maten van de ruimte eens door met een aantal eigenschappen.

Toegevoegd na 1 uur:
2200 Watt is echt niet raar. Je hebt overcapaciteit nodig. Als het 15 graden is hoeft de radiator weinig te doen, maar als het -10 of kouder is dan wordt het zwaarder en heb je dat vermogen wel nodig. Deze berekening gaat er ook vanuit dat dat moet kunnen.

Daarbij wil je het gewoon comfortabel warm hebben. Welke temperatuur wil je daar aanhouden? 2200 is voor 20 graden.