Hoe kan je een goede pijl voor een pijlenboog maken?

Ik heb een boog van ongeveer 1,34 meter. Hoe kan ik daar een goede pijl voor maken? (het liefst gratis maar spullen zoeken is geen probleem) en hoe lang moet deze ongeveer zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

ik heb dit zelf ook gedaan toen ik jonger was:) volgens mijn vader gebruikten ze duizenden jaren lisdodde voor pijlen omdat die stengels recht en stevig waren(zie foto). dus ik ging op pad opzoek naar lisdodde in het boos en waar ze vooral te vinden zijn is in de sloot en in de wal van de sloot. dan nam ik een paar stengels mee. als pijlpunt gebruikte ik echte vuurstenen pijlpunten. die gebruikten ze duizenden jaren geleden ook. nou moet je die pluim van de lisdodde eraf halen en een kleine spleet in de uiteinde van de stengel maken, zodat de pijlpunt erin kan. vroeger gebruikte ze daar hars of een ander natuurlijk product voor. maar je zou wat met touw en lijk kunnen proberen. en dan zou hij als het goed is het moeten doen. het zal ook niet helemaal lukken maar dan weet je een beetje hoe je ermee kan klooien ;) succes ermee.

Toegevoegd na 4 minuten:
owjaa en natuurlijk niet te vergeten de veren die aan de andere einde van de pijl moeten komen (ziefoto)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha jaa was erg leuk :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
't is ook handig als je aan de achterkant van de pijl een inkeping maakt. Dan blijft je pijl makkelijker op de pees liggen en kan je beter schieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha ja dat ligt aan het materieel wat je gebruikt. hiermee kan het dat de hele pijl splijt
Je pijl moet ongeveer een meter lang zijn. Je kunt het beste bamboe gebruiken. Dit koop je bij het tuincentrum. Met een ijzerzaag zaag je het op lengte, precies achter een knoop. Tegen de knoop aan kun je dan een inkeping zagen. Een punt is niet nodig en veren of papieren geleiders meestal ook niet. Met een goede boog van bamboe of glasvezel kun je gemakkelijk meer dan 100 meter schieten. De pees kun je maken van nylonkoord. Een handschoen is geen overbodige luxe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo

Ik heb even voor je op google gezocht en daar is heel wat
te vinden als je op pijl en boog gaat zoeken.Vroeger maakten wij zo iets van hout uit het bos maar dat was
natuurlijk niet zo goed..

succes