Hoevoorkom ik vochtdoorslag van de douche naar de pas geverfde muur naar de gang?

De douche(cabine ) in de badkamer is betegeld, de douchebakberbinding is afgedicht met siliconenkit (onlangs opnieuw aangebracht) De muur was schoon metselwerk, waar we nu een lichte muurverf op aangebracht hebben. Op zo,n 50 cm hoogte behint de verf te verkleuren, waarschijnlijk door vochtdoorslag. Wat doe ik er aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Ik heb in de garage aan de onderkand van de muur ook last van een vochtige wand.
Wat ik gedaan heb is de muur helemaal schoongemaakt en toen geverfd met aluminium verf.
Daarna heb ik er nog gewoon latex overheen gesmeerd.
Nu, 5 jaar later is het vocht er nog steeds niet doorheen gekomen.
Ik heb deze tip ooit gekregen van een aannemer en bij mij helpt het dus echt!

Toegevoegd na 3 uur:
Probeer wel de oorzaak te achterhalen zodat je weet hoe het komt. Want misschien is er wel meer aan de hand, een lekkage bijvoorbeeld. Bij mij was het optrekkend vocht uit de grond, daar doe je niet zoveel aan bij een garage dicht bij een groot water en hoog grondwater. Dus daar is mijn oplossing prima voor. Maar bij jou moet je natuurlijk eerst wel weten wat het probleem veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
interessant.+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het blijft natuurlijk geen ideale oplossing, er moet natuurlijk wel gezocht worden naar de uiteindelijke oorzaak. Bij mij was het optrekkend vocht uit de bodem, garage staat in vochtige omgeving, en daar valt niet echt veel aan te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik probeer de oorzaak te achterhalen, heb de doucherand opnieuw gekit en zal de voegen tussen de tegels van de douche met een transparante coating behandelen.
Aan de ndere kant heb ik schimmel en vochtwerende verf aangebracht en daarna weer in de juiste kleur latex er over heen.
Nu maar afwachten of het heeft geholpen.
De aluminiumverf houd ik nog even in beraad.

Andere antwoorden (5)

Schimmelwerende verf kan wonderen doen... Kan tegen vocht en verkleurd niet :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het echt door het vocht uit de badkamer komt, helpt de verf nix; je sluit dan het vocht in je muur op en dat is niet goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om vocht kwijt te raken, zou je juist vochtdoorlatende verf moeten gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel uiteraard dat je moet zorgen dat het eerst droog is. Dan zou het moeten lukken met schimmelwerende verf...Heb t jaren geleden ook zo door een schilder laten doen en er is geen verkleuring meer te bekennen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag blijft alleen, waar komt het vocht vandaan? Is het condens tegen een relatieve koude muur, kan de schimmelwerende verf een oplossing zijn; komt het vocht van binnenuit, dan is dat geen oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt,eerst moet natuurlijk opgespoord worden wat de oorzaak is...Als die verholpen is kan er verder gezocht worden naar een oplossing.
Het lijkt er dan toch op, dat er iets mis is met de tegelwand, de onderlaag en/of eventuele aansluitingen in de muur. Eventueel was de wand nog niet droog toen hij werd geschilderd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst de oorzaak te weten komen.

Is het bouwvocht of vocht doordat de oude kitranden slecht waren dan wachten. Daarna opnieuw verven, eventueel eerst met een vlek isolerende grondverf.

Is het vocht afkomstig van de douche, dan kan het een serieus probleem zijn/worden. Lekkage van een leiding of afvoer of een slechte voeg of kitrand.
Is de muur voor het tegelen ergens mee ingesmeerd?

Ik zou het even afwachten en kijken of het niet erger wordt .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het met water glas proberen.
Of met een isolerende verf.
Alle bij de doehetzelf zaken te krijgen.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de laag muurverf kan de muur het vocht niet meer absorberen.
Zorg voor een goede ventilatie,dwz maak een rooster onder in de deur of er vlak naast ( liefst net boven de vloer ).
Een andere manier is om een paar cm van de deur af te zagen
En maak vervolgens een rooster net aan de bovenkant van het plafond! Waar indien nodig een elektrische ventilator op aangesloten kan worden.
Aanvoer doe je via de onderkant,afvoeren langs de bovenkant!
Wil je namelijk vocht afvoeren,moet je wel eerst verse lucht aanvoeren om door tochten mogelijk te maken!
Succes,
maar maak alles niet te klein!