verbruikt een 35 watt laagspanningslamp (12 v halogeen) minder dan een 35 watt 240 v halogeen lamp?

ik heb een serie (6x) 12 v / 35 watt halogeenlampjes gemonteerd (met een trafo) en ben benieuwd of het verbruik hiervan lager uitvalt dan 6x een 35 watt halogeenlamp op 240 volt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (4)

Het verbruik zal juist iets hoger uitvallen, de trafo geeft een beetje vermogensverlies omdat die nooit een rendement van 100% zal hebben.
Er van uitgaand dat het vermogen van alle halogeenlampen inderdaad exact 35W zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat had ik nog niet geleerd bij natuurkunde! Dan zal dit antwoord wel juister zijn dan het mijne ;-)
Het verbruik zal hetzelfde zijn, het vermogen is immers gelijk en het aantal lampjes ook. Het vermogen geeft aan hoeveel joule (energie) er per seconde wordt gebruikt, en is het product van de spanning en de stroomsterkte. De 240V lamp zal dus een lagere stroomsterkte hebben, maar compenseert dat doordat de elektronen meer energie 'meedragen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lampjes gebruiken netto inderdaad evenveel energie, maar ik ga van de praktische situatie uit waarbij de trafo voor het aansluiten van de 12V lampjes een extra rendementsverlies toevoegt.
Het verbruik van uw 12V 35W zal +/- 1,11 maal hoger liggen omdat dergelijke transformatoren een rendement van +/- 90% halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op het lichtnet iets goedkoper omdat wanneer de lampjes uitgeschakeld zijn altijd nog de trafo in het circuit ook onbelast toch energie gebruikt.dit alleen waneer de schakelaar niet de trafo uitschakelt.