Heeft een schoorsteenkanaal van 15 cm diameter voldoende trekcapaciteit?

Wij hebben onze openhaard weggesloopt. Het was een groot log ding, zelf gebouwd door de vorige bewoners. Wij willen nu een hangende haard op gaan hangen. Dit staat beter bij de inrichting en neemt minder ruimte in beslag.
Nu is het schoorsteenkanaal gemetseld en hier zit (zelfs na schoorsteen laten vegen) nog steeds een roetaanslag van wel 2-3 cm en nu is mijn vriend bang dat dat wel eens voor een schoorsteenbrandje zou kunnen zorgen.
Nu wil hij dus een dubbelwandige pijp gaan plaatsen.
Bij de openhaard zit een aansluiting voor 20 cm..
Het gemetselde kanaal zou dit aan kunnen maar bij de doorgang redden we nu maar een 15 cm (binnen)diameter.
Zou dit voldoende trekken of krijgen we daar problemen mee en wordt het binnen roethappen:(?

ps totale lengte tot boven is ca 6,5-7 meter

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een diameter van 20 cm heeft een bijna 2x zo groot oppervlakte als 15 cm. dat verschil is dus wel erg groot.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij een goeie houtkachel is 15 cm genoeg.
Voor een open haard of grote kachel heb je meer nodig:
https://www.uwkachel.nl/houtkachel-installeren.html
Poet
9 jaar geleden
Kijk hier even:
http://haard-kachel.nl/openhaarden-rookkanalen.html
Ivana
9 jaar geleden
Hangt helemaal af van de lengte van het kanaal. Als die over twee verdiepingen gaat is 15 cm meer dan genoeg. Je kan eventueel een aanjager laten plaatsen om de trekkracht te verhogen.

Het beste antwoord

Bij een aansluiting van 20 naar 15 kan dat roethappen worden, je zit dan op een kantelpunt dat zelfs windkracht / richting en het vochtpercentage van je stookhout hier invloed op kunnen hebben.
Zaak is dat je rookgaskanaal zo'n hoog mogelijke temperatuur heeft om trek te bevorderen en aanslag te voorkomen.
Een dubbelwandige pijp heeft niet alleen dubbele wanden maar ook een dubbele functie, het zorgt voor lagere temperaturen aan de buitenwand en dus minder brandgevaar voor de omliggende materialen, en hogere temperaturen aan de binnenwand waardoor er minder kans is op aanslag.
Soms is dit ook bij een gemetselde rookgaskanaal te benaderen door deze goed te isoleren, je moet er dan wel overal bij kunnen komen.
Wil je de zaak netjes en veilig voor elkaar hebben zou ik ook voor een dubbelwandige pijp kiezen, je zult dan wel je stookoppervlak moeten aanpassen.
Een "trekventilator" voorkomt wel dat je roet moet happen, maar de aanslag kan nog steeds makkelijk ontstaan en dus het gevaar van een schoorsteenbrand.
Zorg dat je er deze winter warm bij kunt zitten, maar ook niet zo warm dat de brandweer er bij moet komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De diameter kleiner dan 17-18 cm wordt afgeraden. Verder is de stookopp. mede bepalend. Kijk voor een berekening op: haard-kachel.nl
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je vriend heeft helemaal gelijk, zo is er altijd een risico van een schoorsteenbrand of erger.
Wat jij roetaanslag noemt, is koolteer en dat kan je nooit meer er uit vegen.
Koolteer is bij een zeer hoge temperatuur zeer brandbaar.
Dat is dus een schoorsteenbrand.
Net enkele maanden geleden heb ik onze houtkachel verplaatst, die eerst nog op het oude rookkanaal zat aangesloten.
Wel met een binnen pijp.
Maar in die binnen pijp ontstaat ook koolteer en ik was een keer de kachel vergeten dicht te doen, hij begon heel hard te branden, met direct erna schoorsteenbrand.
Gelukkig goed afgelopen, maar ik had geen vertrouwen meer in mijn schoorsteen.
Nu staat de kachel op een andere plek, met een dubbelwandige pijp er op, die vanaf de kachel recht omhoog gaat, dus een prima trek.
De kachel brandt nu uitstekend en is goed te regelen.
Er ontstaat nu geen koolteer meer, omdat een dubbelwandige pijp niet meer afkoelt en juist dat afkoelen is de oorzaak van vorming van koolteer.
Dubbelwandige pijpen zijn erg duur, maar wel 100 % veilig.
En je kachel brandt zoals hij hoort te branden, met een hoog rendament