De plafondlamp blijft opeens branden en krijg deze met de wisselschakelaars niet uit. Wat nu?

Alle schakelaars en die werken allemaal.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.6K

Antwoorden (6)

Dan is één van de schakelaars overleden en houdt de stroomkring in stand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me niet voorstellen dat dit ineens is gebeurd. Als beide schakelaars niet werken dan is de plafondlamp verkeerd aangesloten. In het plafond zit boven de lamp een aansluitdoos. Dit is een centraaldoos waar diverse stroomdraden bij elkaar komen die dan weer naar de schakelaars en de stopkontakten gaan. Waarschijnlijk is de lamp nu op een bruine en een blauwe draad aangesloten. En dit moet natuurlijk een zwarte en een blauwe draad zijn.
Een andere fout kan zijn dat de tweede schakelaar foutief is aangesloten. Maar bij het weghalen van één van beide schakelaars zou de lamp altijd uit moeten gaan. Dus kan dat het in dit geval niet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zit er bij een van de schakelaars iets goed mis. waarschijnlijk vuil in de schakelaar.

Ik zou
- Spanning van de groep afhalen (En CONTROLEREN)
- Alle schakelaars los schroeven (alle kabels gewoon vast laten zitten) en uit de muur trekken
- Stofzuiger in andere groep aansluiten, en de schakelaars goed uitzuigen
- Spanning terug op de groep zetten en kijken of het nu wel werkt (Pas op: Alleen de schakelaar bedienen, en aanraken rest vd schakelaar niet beetpakken; Als je niet bekend bent met schakelmateriaal kan je ook alleen spanning aan doen: Licht brandt? Spanning er af, schakelaar omzetten, spanning er op: Licht uit?
- Spanning er af
- Schakelmateriaal weer inbouwen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door je reactie bij Barts3cundo denkt ik dat je met een (gedeeltelijke) kortsluiting te maken hebt.
Waarschijnlijk maakt een fase draad ergens buiten de schakelaar contact met de schakeldraad.

Dit kan meerdere oorzaken hebben.
Bijvoorbeeld doordat er ergens een schroef door een leiding of kabel is gegaan, maar ook door ongedierte of een fout in de installatie. Dit zou zelfs al een tijd geleden gebeurt kunnen zijn.

In een oude of slechte installatie zou het zelfs kunnen dat er verschillende groepen nu aan elkaar zitten. (zo niet mogen maar heb ik wel eens gezien!!)

NB: Zoals het nu is, is het mogelijk brandgevaarlijk. Dus haal de stroom eraf als je die perse nodig hebt.

Toegevoegd na 18 minuten:
NIET perse nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik ook meegemaakt,bleek dat de plafondlamp maakte contact met een draad in het plafond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je met wisselschakelaars werkt , heb je te maken met een zgn hotelschakeling en meestal zijn de zwarte draden een probleem..
als je op de link kijkt moet het volgens mij wel duidelijk zijn .Succes....