Steunplank onder mijn vensterbank loopt scheef af, en wil er een kabelgoot in plaatsen. Hoe krijg ik de steunplank recht(gezaagd) ?

Ik wil dus graag een stuk van mijn steunplank afzagen, maar hoe ? De vensterbank er bovenop lijkt vast geplakt op de steunplank, dus het mooiste zou zijn om het te kunnen fixen zonder dat de vensterbank er af hoeft.
Zie plaatje (van onder de vensterbank gezien).
HOOP DAT IEMAND HET PROBLEEM SNAPT :|

Toegevoegd na 29 minuten:
Het donkere stuk is de steunplank. (onder de vensterbank). het wat lichtere gedeelte is dus de vensterbank bovenop de steunplank, van de onderkant af gezien.

Toegevoegd na 13 uur:
2e plaatje : dat witte is de kabelgoot (die niet verder past)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mis op je tekening de vensterbank.
Ligt die daar bovenop?
Je kunt toch die kabelgoot ook een beetje scheef
onder die steunplank schroeven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het donkere stuk is de steunplank. (onder de vensterbank). het wat lichtere gedeelte is dus de vensterbank bovenop de steunplank, van de onderkant af gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk...... die foto schept duidelijkheid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hele meuk eraf, bovenblad terugplaatsen, vastzetten met montagekit. anders meuk eraf halen vansterbank op maat laten zagen en vastzetten met montagekit. vaste originele vensterbanken zijn in het algemeen redelijk water pas. mocht de waterpas echt grote afwijkingen aangeven kan je overwegen om de fundering van de woning/flat na laten kijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij gaat je kabelgoot ook niet passen als je die steunplank smaller hebt gezaagd, want je stenen vensterbank zit dan nog steeds in de weg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@pokemon : De stenen vensterbank zit niet in de weg. Die zit op een andere hoogte tov de kabelgoot.

Het beste antwoord

hoi Jagers,

nee, het is me niet helemaal duidelijk.
maak er een foto van en plaatst die bij de vraag.

recht afzagen van iets dat bevestigd is, is moeilijk, want vooral het begin en einde zijn vaak onbereikbaar.
'recht afzagen' is dat haaks op de looprichting, of juist in de lengterichting?

voor de lengterichting schroef je een hulplat aan de blijvende kant van het kozijn.
de cirkelzaag stel je in op de gewenste diepte, zodat je niet in de vensterbank zelf zaagt.
vervolgens voorzichtig tegen de hulplat aanduwen en zagen.

hopelijk lukt het, maar ik heb eigenlijk geen idee van het probleem.
dit is dus algemene zaagwijsheid, laat me weten hoe het probleem er uit ziet, mogelijk kan ik een beter antwoord geven.

veel suc6,
groeten, Dré

Toegevoegd na 4 uur:
aanvulling:
nu ik de foto gezien heb, begrijp ik wat je bedoel.

gebruik de muur als 'geleideplank'
plaats een balk/plank tegen de muur, zodanig dat het zaagblad net VOOR de oude stenen vensterbank komt. het zaagblad zal de stenen kozijntegels NIET raken.

stel de zaagdiepte zodanig in, op dikte oude (stenen)vensterbank + dikte van de steunplank.

nu voorzichtig zagen, het 'afgezaagde' deel blijft zitten, omdat het is vastgeplakt.

na het zagen met een beitel het overtollige deel wegsteken.
de goot zal dan dichter tegen de muur gemonteerd kunnen worden.

wat ook mogelijk is, maar dat hangt af van de hoeveelheid bekabeling, verzaag de goot zodanig dat de steunplank in de goot zit. er is dan minder gootruimte voor de kabels.

groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik er een plaatje bij gezet. Maar ik geloof dat ik met deze antwoorden wel wat kan. Alvast bedankt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor dit professioneel antwoord. Er zit nog een radiator onder, dat maakt het wat lastig. Maar die kan ik vast en zeker tijdelijk van de muur af koppelen ? Mocht dit een hoop gedoe zijn, zit ik te denken om het laatste gedeelte (het gedeelte wat niet past) op een andere manier te bevestigen, zonder de kabelgoot. Bijv. de snoeren met tie rips te verbinden en de vervolgens met haakjes aan de onderkant v/d vensterbank te bevestigen..

Andere antwoorden (4)

recht zagen bij iets dat vast zit lijkt me lastig.

de kopse kant zal nog wel gaan met de decoupeer, maar als het scheef is in de zin van dat het op de ene plaats dikker is dan op de andere gaat het zagen niet wat worden.

is het alleen scheef is aan de onderkant, en het stoort niet omdat het uit het zicht kan een flexibele kabelgoot misschien heel goed dienst doen.

anders kan je natuurlijk de vensterbank vervangen. bij de bouwmarkt zagen ze het gratis op maat voor je dus kan jij de zaag laten voor wat het is.

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De flexibele kabelgoot past dus niet ! omdat die steunplank dus scheef loopt ten opzichte van de vensterbank. De kabelgoot past dus de 1e meter onder de vensterbank perfect, en daarna zit de steunplank in de weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry voor het meedenken dus wist niet dat je boos werd dus, misschien is het je uitleg wel dus?
maar doe een laatste poging en dan ben ik klaar mee dus als dat niet recht te zetten is word het lastig. misschien zijn kabelclips een optie als er een manier is om te spijkeren al lijkt me de constructie niet al te stevig?
of rattestaartjes die vast kan zetten met de tacker en hier de bedrading in vastzet?
beide planken eraf halen en opnieuw bevestigen of vervangen?
kabelgoot wegwerken achter de verwarming of eronder?
Het moet mogelijk zijn om de steunplank met een handcirkelzaag recht te zagen. Je moet dan wel op je rug liggen en dat is wat minder. Neem daarom zoveel mogelijk voorzorgsmaatregelen: zorg dat je er recht onder kunt liggen en dat je de machine onder alle omstandigheden goed met twee handen kunt vasthouden, zet een goede gesloten veiligheidsbril op, want je komt helemaal onder het zaagsel en zorg dat er iemand in de buurt is voor assistentie en veiligheid. Als je nog nooit met een cirkelzaag hebt gewerkt zou ik het niet zelf doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht een optie met een scherpe beitel een "goot" te maken in de steunplank waar de kabelgoot dan inpast. Wel eerst zeker weten dat je daarmee de steunfunctie van de steunplank niet teveel verzwakt. Eventueel extra metalen steunhoeken gebruiken (uit het zicht) tussen steunplank en vensterbank.

Toegevoegd na 7 uur:
Nu ik de foto zie: het is meer werk, maar ik zou in dit geval de hele handel losmaken en opnieuw monteren inclusief kabelgoot. Een hoop werk, maar volgens mij de enige manier om een strak en bevredigend eindresultaat te krijgen. (maar ik ben dan ook een Pietje Precies en niet gauw tevreden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat uithakken met een scherpe beitel moet wel lukken, het is een beetje werk maar je krijgt het wel voor elkaar op die manier.
+
Misschien kan je een gleuf frezen in de onderkant van de vensterbank,eerst de kabelgoot verwijderen!
Frezen en dan de kabel in de gefreesde gleuf en vervolgens dichtplakken met linnen klussen tape!
Misschien is dit de oplossing.
Succes