Hoeveel volt heeft een intercom (meestal?)?

In de flat waar ik woon hebben we een intercom waarmee je kunt luisteren wie er voor de deur staat en op de zoemer kunt drukken waardoor de deur open kan geduwd worden.
I.v.m. behangen wil ik deze van de muur halen.
Weet iemand hoeveel volt er op de draden staat?
De aardlek aan of uit maakt namelijk niet uit, de intercom blijft het doen. Ik weet wel zeker dat de bel op een lager voltage is aangesloten. Maar geldt dit ook voor intercom? Zijn die net als bellen standaard op een lager voltage aangesloten of ook wel eens op de normale wisselstroom van 220?
Op het kastje onder de hoorn staat onduidelijk afgebeeld het merk (?) SICDLC (?).

Toegevoegd na 4 minuten:
De merknaam is Siedle...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Een deur intercom in een flat wordt meestal op een centraal punt gevoed, daarom kan je niet de spanning eraf halen in je eigen meterkast.

De spanning die op de draden staat die bij jou uit de muur komt is beslist veilig om aan te raken, je moet alleen wel zorgen dat je ze niet met elkaar doorverbindt.
De maximale spanning zal ongeveer 12V tot 18V zijn.

Er zijn meestal aparte draden voor het geluid, voor de zoemer en het knopje van de deuropener.

Zorg dat je ze, als je ze los haalt, allemaal los van elkaar blijven door er tijdelijk plakbandjes om te doen.
Als je twee draden met elkaar contact laat maken kan bijvoorbeeld de deuropener continu aan staan en daardoor doorbranden, of je kan het intercomverkeer van de hele flat onmogelijk maken.

Zorg dat je bij terugplaatsen alle draden weer met de juiste schroefjes verbindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank! Hierdoor durfde ik een poging te wagen, het ding is eraf, behang zit erop en het ding is weer teruggeplaatst!