Hoe speksteen best reinigen?

Ik had enkele vraagjes over speksteen...

Namelijk hoe ik deze best reinigen kan? Namelijk bevinden er zich vlekken op. Ook vrees ik bijv. op olievlekken. Wie weet gaan zij er nooit uit. Heb ook schrik om de steen te beschadigen...

Ook stel ik me de vraag of m'n gedachte klopt. Namelijk dat het vollume speksteen wat je gebruikt in je kachel de belangrijkste factor is in het rendement.
Bijv. is er bij ons hier een kachel met een spekstenen lade. Deze lade is zo'n cm dik. Nu was ik reeds van het gedacht om op deze lade alsnog een lade te leggen van bijv. 1 of meerdere cm. Klopt m'n gedachte dat ik alzo nog meer rendement haal uit het kacheltje...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

liefst om een zonnige dag. Het beeld met een vochtige doek reinigen, gebruik evt. een beetje afwasmiddel. Het beeld in de zon warm laten worden en dan een nieuwe waslaag aanbrengen.
Doordat het beeld warm is trekt de was goed in de steen. Even laten intrekken en dan opwrijven/uitpoetsen.