Wat is de juiste volgorde bij dakisolatie?

Ik ben druk bezig mijn zolder te isoleren. Hiertoe klemn ik nu 12cm dik glaswol tussen de spanten. Hierna moet er sowel dampremmende folie als rachelwerk voor de aftimmering overheen komen. Welke komt eerst? Eerst rachels en daar overheen de folie en dan de afwerking? Of eerst folie (Op spanten geniet) wn dan rachels?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Heb ik toevallig ook vorige maand gedaan.
Eerst de glaswol tussen de spanten, daar de folie tegenaan nieten en dan de rachels.
Dat is de beste manier dan zit de folie lekker strak tegen de isolatie aan.
Lekker klusje, ik ben blij dat ik ervan af ben. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach de arme schat :).
Zolang jij echter elke dag, elke week en elke maand op 1 in de ranglijst blijft staan heeft helemaal niemand medelijden met je hoor hahahahahahhaah

Andere antwoorden (3)

Eerst de dampremmende folie, dan de rachels. De folie zit normaliter tegen het glaswol aan, met eerst rachels wordt het een raar gerommel met overal weer lucht tussen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kijk goed hoe je de dampremmende folie aanbrengt, meestal heeft deze een bepaalde kant (of was dat weer met damp doorlatende folie).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat klinkt het logischt. Maar snap je wat ik bedoel wat een raar gerommel het wordt als je eerst uitrachelt en dan gaat nieten. Of je krijgt lucht ertussen of je moet constant -de hoek om gaan- nieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:D
Geen van beide. Eerst dampdoorlatend folie, dan isolatie en daarna dampdicht folie. Als laatste het richel werk.
De richels niet door laten lopen, om één meter, 1cm open. Dit voor ventilatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan wordt het isolatie materiaal door en door nat met als gevolg dat het zijn functie verliest. Dampwerende folie dient altijd aan de binnenzijde verwerkt te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst dampdoorlatend, om condens te voorkomen. Isolatie moet kunnen ademen. Dit moet niet tegen het gips gebeuren anders wordt het gips vochtig en laat het evt. stucwerk los.
Dampdoorlatend moet tegen de dakpannen aan, om te kunnen ademen. Dit wordt niet nat omdat het kan blijven ademen.
Dus moet het dampwerend folie inderdaad aan de binnenzijde.
heb je een houten dakbeschot van planken. dan zou ik eert latten/tengels daarvoor aan schroeven dan dampopen folie ervoor doen dan de isolatie en dan de dampdichte folie en dan weer rachels/latten. zou je de isolatie direct tegen het dakbeschot plaatsen kan hier condens wat onder de pannen en het eventuele lekwater in het hout trekken en minder snel verdampen, dus sneller kans op rotten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan zou ik daar wel ruimte tussen laten voor ventilatie. want een pannendak is nooit 100% waterdicht en er is altijd condens. laat je geen ruimte en doe je er geen folie tussen wordt de isolatie nat dus minder R waarde. en de pannen worden ook nat van onderen is niet heel goed er zou niet gelijk wat mee gebeuren maar ze kunnen gaan schilveren aan de onderkant en dat heeft weer gevolg dat ze kapot gaan