Hoe een uitgebikte vloer egaliseren?

Na een stapel teges uitgebikt te hebben, en met een kangoo de zandcement vloer verlaagd te hebben, moet ik mijn vloer weer vlak krijgen. Nu bestaat er egaline. Maar kan je ook met losse stoffen zelf egaline achtige producten maken? Zo ja hoe? Ik heb zand en cement wel liggen.
Of kan je een zandcement dekvloer zelf ook mooi vlak krijgen? Welke mengverhouding moet je daarvoor aanhouden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Voor een stevige topvloer zou ik gaan voor een mengverhouding van 1 op 3.

Voeg er net zoveel water er aan toe tot dat er een papachtige substantie ontstaat.

Maak de te egaliseren vloer door nat
.
Giet de substantie in het te egaliseren gedeelte.

Tril met behulp van de vlakspaan of troffel de substantie tot een ingedikte massa.

Strijk de bovenkant mooi vlak met de vlakspaan

Laat het geheel tenminste 3 maar het liefst in 7 dagen goed uitdrogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zelf ben ik niet zo'm klusser (meer), maar hiet tref je een uitgebreide gebruiksaanwijzing aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou ik niet zelf gaan maken, egaline is zeer vloeibaar en heeft een kleine minimale dikte, dit doordat er veel hulpstoffen inzitten.
Als je die hulpstoffen al kan krijgen zullen ze duurder zijn dan een kleine hoeveelheid kant en klare egaline.

Maar heb je perse egaline nodig?
Als je genoeg uithakt, dan kan je gewoon beton/cement gebruiken. Maak het dan zo nat dat het nog net binnen de specificaties valt.

Als ik je andere vraag goed begrijp is de omliggende vloer glad, dus het is makkelijk om een afstrijklat te maken.
Een korte lat met precies de goeie dikte op een lange lat (of balk) schroeven.

ps. vloer wel voorbehandelen, anders trekt het vocht snel weg in het zandcement en dan zal je nieuwe laag niet hechten.