nieuwe cv ketel hr intergas .bij het opstarten wordt er heel veel water eruit gegooit ..s net of er een kraan open staat ?een remeha thuis nooit geh

heeft dit invloed op het bijvullen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar komt het water uit?
In de water aanvoer zit een zogenaamde inlaatcombinatie
als deze altijd veel water laat weglopen zal deze defect zijn

Het beste antwoord

Als het water er uitkomt bij een overdrukventiel, zijn er twee mogelijkheden: of de waterdruk in je systeem is te hoog, of je overdrukventiel is kapot.

(Een overdrukventiel ziet er voor de leek meestal uit als een ronde dop/knop, meestal rood of zwart. Er staat vaak een tekst op waarin bijvoorbeeld "3.0 bar" voorkomt.)

Controleer in dat geval op de drukmeter de druk in je systeem. Staat je ketel beneden, dan zou de druk rond de 2 bar moeten zijn; staat je ketel op zolder, dan is net iets meer dan 1 bar goed genoeg.

Als de druk niet te hoog is en het is het overdrukventiel, moet je het overdrukventiel laten vervangen.

Als de druk wel te hoog is, moet je ofwel wat water aftappen om de druk omlaag te brengen, ofwel controleren of je expansievat kapot is. Als je expansievat kapot is, neemt de druk namelijk enorm snel toe zodra de ketel aanslaat.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat je gewoon een ordinaire lekkage hebt.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Of het invloed op het bijvullen heeft hangt of van waar het water vandaag komt.

Als het uit het cv-systeem komt dan moet het snel minder worden en je zal de druk omlaag zien gaan.
Goeie kans dat in dit geval het expansievat defect is.
Dan blijf je bijvullen, dus moet er een nieuw expansievat in. (ook een gloednieuwe kan kapot geleverd zijn)

Is het een combi-ketel? Dan kan het ook uit het warm water gedeelte komen, maar dan is er iets kapot of niet goed aangesloten.

Hoe ver staat de kraan open?
Volle bak, dan is er iets mis, een klein stroompje dan is het gewoon condens vrijkomend bij de afkoeling van de verbrandingsgassen, dit is het HR systeem, dus niks aan de hand.

Hoe nieuw is nieuw? een dag, week, maand of jaar oud?
Want dit lijkt me een vraag/klusje voor de installateur.