Hoe kan ik bij een centrale afzuiging in een woonhuis de buizen makkelijk schoonmaken?

De centraleafzuiger van m'n woning heb ik schoongemaakt en ook de roosters in douche, toilet en keuken. Hoe maak ik nu de buizen schoon zonder te breken?

Toegevoegd na 3 uur:
De buizen zijn behoorlijk vies maar m'n armen zijn te kort dus ik kan er niet bij om schoon te maken.

Toegevoegd na 6 dagen:
De buizen worden vochting en al het vuil blijft daar kleven. Ben ik nu echt een van de weinigen die dit hebben/zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat is helemaal niet nodig. Als jij de roosters geregeld schoonmaakt dan is dat voldoende. Ik zou het ook zeker afraden want als leek maar je meer kapot dan je lief is.
Bel de fabrikant maar die zal je tevens zeggen dat naast de roosters er helemaal niets door de bewoners zelf hoeft te worden schoongemaakt.

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik heb onlangs nog gekeken maar die van mij zijn niet smerig van binnen; dus kan mij helemaal niet vinden in je verhaal. Sorry, zou je graag helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het enkel afzuiging of blaast ie ook verse lucht het huis in? Aan je vraag te zien zitten ze alleen in de douche, wc en keuken dus dan is het enkel afzuiging.

Omdat het enkel afzuiging is kan er nooit viezigheid of luchtjes vanuit de buizen je huis in komen, dus schoonmaken is niet nodig.

Als je met dingen de buis ingaat is er een kans dat je de buis kapot maakt of een verbinding los stoot en als dat gebeurt is het bijna onmogelijk om er nog bij te kunnen, zonder dingen te slopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon momenteel 23 jaar in dit huis en heb ook die mechanische afzuiging, ik heb de buizen nog nooit schoon gemaakt wel de roosters.
Wij hebben boven op zolder de motor staan, die heeft een soort schoepenrat die stofzuig ik wel eens uit.
Vooral als je veel breekwerk in de woning heb gedaan waar veel stof bij vrij komt.

Toegevoegd na 5 dagen:
Bij mij worden de buizen in de badkamer natuurlijk ook vochtig er komen dan alleen soms als het heel hard heeft gewaaid wat zwarte stofpluisjes naar binnen dwarrellen ik doe het eerste stukje wel eens wat uitstofzuigen