Is er een manier om een lekkende knelkoppeling opnieuw waterdicht te krijgen zonder de knelkoppeling te vervangen of überhaupt los te draaien?

In woon in een koopflat met blokverwarming en heb een lekkende knelkoppeling in een van de verwarmingsbuizen. Omdat de vorige bewoners zelf aan het klooien zijn geweest met de verwarmingsbuizen wil de VVE het het systeem niet leeg laten lopen zodat ik de knelkoppeling kan vervangen. Kan ik hem misschien aan de buitenzijde dichtkitten of solderen o.i.d.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
39.5K

Antwoorden (4)

vreemd verhaal. Lijkt me dat je het recht hebt de verwarming voor reparaties leeg te latenlopen.

Je kan de koppelin een kwartslag aandraaien. zou het probleem moeten verhelpen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna altijd kan je de koppelstukken (moeren ) nog iets aandraaien, neem hiervoor 2 passende sleutels en geef ze nog een kwartslag(met de klok mee)
Het is niet mogelijk het lek af te kitten omdat de druk van het lekkende water van binnenaf komt.
Solderen kan ook al helemaal niet, omdat de soldeerthemperatuur niet gehaald wordt omdat er nog steeds water in de leiding zit.
Komt nog bij dat het water in de leiding verhit wordt tot stoom en dan ook nog erg gevaarlijk wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mijn mannetje de cv monteur kan dat dus niet.. het enige dat zou kunnen helpen is de koppeling heel voorzichtig losdraaien, wel handdoeken er onder leggen want je weet nooit, en nog voorzichtiger weer aandraaien, max. 1 of 2 kwartslagen..

succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook in het belang van de VvE dat uw verwarming gemaakt wordt.

Als het zover komt dat de druk van de leidingen af gaat dan hebben alle bewoners daar last van.

Daarnaast is het uw recht om een reparatie uit te (laten) voeren, daar betaald u immers voor.

Ik zou de voorzitter van de VvE en/of de beheerder hierop aanspreken en met hen proberen te komen tot een oplossing.

Er komen binnenkort een paar minder koude dagen aan dus dat de verwarming even een uurtje niet op temperatuur is lijkt me niet onoverkomelijk.