Hoe hang je plinten aan het plafond?

Of heeft het een andere naam, zo'n sierkader rond het plafond. In de winkel zeggen ze plakken met montagelijm, maar ik kan dit onmogelijk een kwartier vasthouden zo'n plint, tegen het plafond. Hebben we geprobeerd maar dan valt ze er nog af. (Montagelijm voor zware klussen gebruikt) Nagels zijn geen optie.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik ben nu bezig met Tec7, zelfde probleem, heb er extra warme lijm opgedaan op de plaatsen waar geen TEC7 is en blijft tot nu hangen door de warme lijm. Ben benieuwd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.7K

Antwoorden (5)

Bedoel je sierplinten? Dezen kun je met bijvoorbeeld "Super montage" van Pattex vast zetten. Alle twee de delen moeten vet en stof vrij zijn. Voor de rest de gebruiksaanwijzing opvolgen.

Toegevoegd na 56 seconden:
Er zijn ook sierplinten van piepschuim, hiervoor heeft bijvoorbeeld Pattex ook goede lijm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier leggen ze het uit met plaatjes

http://www.het-schippertje.nl/montage_lijsten.php

ik denk dat dat is wat je zoekt

Toegevoegd na 1 minuut:
Ze gebruiken wel schroefjes (tijdelijk). Omdat je zelf zei: nagels zijn geen optie, weet ik niet of je er dan iets mee kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hm, ik heb wel montage lijm gebruikt voor schrootjes.
Voorwaarde is dat de ondergrond goed schoon en vetvrij is (schoongemaakt met st Marc).

Aandrukken tegen plafond blijft wel een lastige, ik heb stokken gebruikt, iets langer dan de kamer hoog en tegen de plinten gezet. Omdat ze dan schuin staan drukken ze de plint mooi in die hoek en je kunt er spanning op zetten door ze ietsje richting muur te forceren. die stokken 24 uur laten staan.

Alternatief zou een sneldrogende 2 componenten epoxy kunnen zijn...kost wel wat meer dan montage lijm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Maar hoe kwam je aan zulke lange stokken? Heb je die speciaal aangeschaft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Natha2011. Ik heb sowieso altijd wat spul thuis liggen.Houten latjes , stokken ed.
Bamboe (tuin) stokken van voldoende lengte (en dikte), bv om stok bonen tegen aan te laten groeien voldoen ook goed als steun stok.
De winkel heeft gelijkt dat dit soort plinten met montagelijm geplakt kunnen worden. De antwoorden die eerder gegeven zijn bevestigen dit en er zijn al wat goede producten doorgegeven.

Blijkbaar werkt montagelijm niet. Dus hoe komt dat dan? Je vraagt: hoe hang je plinten aan het plafond? Misschien is dat de oorzaak van je probleem. Als je de plinten lijmt dan moet je ze eigenlijk tegen de muur plakken en niet aan het plafond.

Een andere oorzaak kan zijn dat de ondergrond te korrelig is. Bij gespoten plafonds en/of gestructuurde wanden kan het zijn dat de lijm niet goed hecht omdat er te veel lucht zit tussen de plint en de muur. Een oplossing kan dan zijn om eerst de muur goed glad en daarna goed stofvrij te maken. Als je dat gedaan hebt zou ik het nog eens proberen met een goede montagelijm.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hecht de kit wel, dus als de plint er weer af komt, zit dan aan alle oppervlaktes kit?

Als de kit wel hecht, dan de kit anders toepassen:
-alle oppervlaktes kitten (muur, plafond, 2x plint)
-aan drukken
-lostrekken
-ff laten drogen (afhankelijk van de kit)
-goed aan drukken, niet meer bewegen, los laten en nu zou het moeten blijven hangen.

eventueel een professionele kit gebruiken:
http://www.denbraven.nl/assortiment/elastische-kit/zwaluw-high-tack
Goedkoper en beter dan de bouwmarkt ...

Toegevoegd na 1 uur:
zijn de plinten (aan de te lijmen kant) van kaal mdf, dan eerst gronden en laten drogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Waardeloos… onze kamers gaan van 2 naar 4 meter hoogte, montage lijm van Pattex en Bison werkt echt niet, beter behangselplak. Stokken heb ik geprobeerd, maar komt erg precies en op gladde vloeren werkt het weer niet. Aan de muur hangen werkt niet, de gaten zijn soms een centimeter terwijl een plint maar 4 mm hoog is.