Waarom bolt mijn behang nadat ik het strak op de muur heb geplakt?

Geen idee wat ik heb fout gedaan. Voor het eerst behangen gister en na een paar uur wachten was alles gaan bobbelen! Dat krijg ik er nu niet meer uit.
Ik heb van die kant en klare behanglijm gekocht. Die je met een kwast of roller moet aanbrengen op de muur.
Had ik de muur moeten natmaken? Heb ik te veel of te weinig lijm gebruikt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
55.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt kleddernat maken met lijm (muur en/of behang) en aandrukken met een roller (of eventueel wrijven met een doek. Bij dun behang wel uitkijken dat het dan niet scheurt. Van het midden van de rol naar de buitenkanten wrijven of rollen en van boven naar beneden.

Het beste antwoord

als je behang na het aanbrengen opbolt, dan betekend dat, dat het behanguitzet door het vocht uit de lijm.
Dan heb je de behangbanen te snel op de muur geplakt.

Na het insmeren van behang, moet je het eerst opgevouwen even laten liggen,hierna is het behang goed doorweekt door de lijm en pas daarna ga je behangen.
Het behang is dus dan al uitgezet.
Het weke behang laat zich nu prima plaatsen en kan je het zelfs nog wat schuiven.
Als het de dag er na gaat drogen, trekken vanzelf de bobbels weer weg, doordat het drogende behang gaat krimpen, het trekt zijn eigen dus strak.
Misschien komt je behang nog goed als het droogt, dat duurt vaak enkele dagen.
Maar ik vrees het ergste.

Toegevoegd na 11 uur:
Meestal wordt bij behangen het behang en de muur ingesmeerd met lijm.
Voor sommig behang, smeer je alleen de muur in, omdat dat behang niet meer uitzet als het vochtig wordt.
Mogelijk heb je gewoon behang gebruikt en niet het speciale behang.
Dat gaat dus wel uitzetten ( bollen) als je dat op een voorgelijmde muur wil plakken.
Mogelijk zit daar de fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ klopt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een muur smeer je alleen in als er voor het eerst behang op gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik de vraag goed lees, heeft hij alleen op de muur plaksel gesmeerd.
Er bestaat inderdaad wel behang dat je zo moet plakken, maar dan krijg je later geen bobbels van.

Andere antwoorden (3)

Is het lijm wat je zelf moet maken? Als dat zo is kan het zijn dat je niet lang genoeg hebt geroerd en het hebt laten wachten voordat je het ging gebruiken. Wanneer je dit fout doet komt er te veel zuurstof in het lijm, waardoor het behang gaat opzetten. Je zou het behang nu weer eraf kunnen halen door het behang nat te maken en eraf te scheuren. Dus pak een emmer water met een sponsje, maak het behang erg nat met de spons en schraap het eraf met een schraapertje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behangpapier zuigt veel vocht op uit de lijm.
Daarom moet je het na het instrijken even laten 'inweken'.
Dan nog gaat het vocht opnemen nog even door, maar aan de andere kant verdampt de lijm ook weer, waardoor het behang weer strak trekt.

In eerste instantie zal het behang dus even opbollen (wat heel normaal is), maar later ook weer strak trekken. Bij sommige muren moet je de muur eerst voorlijmen (als die heel erg zuigt), omdat anders de lijm in de muur trekt en er niet genoeg over blijft om het behang mee vast te plakken.

Als je de lijm ALLEEN op de muur smeert, begint het opnemen / doorgeven van het vocht pas aan de muur. Dan loop je inderdaad risico op blijvende bobbels, als de muur of het behang teveel opzuigt. Hetzelfde geldt als je het behang wel goed insmeert, maar de (sterk zuigende) muur niet. Er zit dan ook niet genoeg lijm tussen muur en behang.

Er is wel behang dat je kunt verwerken door alleen de muur in te smeren (vliesbehang), maar dat is reteduur. Normaal behang moet je ECHT insmeren, in laten weken en vaak ook nog de muur moeten voorlijmen (met verdunde behanglijm). 'Te veel' lijm gebruiken bij behangen kan eigenlijk bijna niet , maar 'te weinig' is zo gebeurd. Pappen, smeren, nathouden, soppen en kwasten is het devies.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of je zelf lijm hebt gemaakt van poeder of kant en klare behanglijm hebt gebruikt maakt trouwens niet eens zo heel veel uit. Als je maar flink smeert. Behanglijm maken is echter een fluitje van een cent, je kunt de dikte (en de hoeveelheid) aanpassen aan muur en behang, en het is vele malen goedkoper. Maar ook daar geldt : te weinig lijm, krijg je bobbels OF je hele behang komt naar beneden mieteren. Daar word je echt niet vrolijk van.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vooral het 10 minuten wachten na het insmeren van het behang voor je het op de muur plakt is erg belangrijk +
Laat het behang nog maar eens een paar dagen drogen.Als je het meestal een paar dagen de tijd geeft trekken die bobbels nog wel eens weg.Het heeft hier ook 3 dagen geduurd na het plakken van vinylbehang voordat alles weg was.