Wie heeft er ERVARING met een Dremel apparaat? Kun je er 2 mm dik staal mee doorzagen / flexen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (5)

Een dremel is voor het fijne hobbywerk als modelbouw. Daar gebruik je geen 2mm plaatstaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een Proxxon-machientje, vergelijkbaar met een Dremel.
Je kunt er 2 mm dik staal mee doorzagen, je moet wel geduld hebben en bij grotere stukken een aantal doorslijpschijfjes hebben klaarliggen.
Het kán dus wel, maar er zijn ongetwijfeld betere manieren.
Zelf heb ik er wel stalen boutjes van 3 mm mee doorgezaagd, kostte veel tijd en geduld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,
maar heb je het over een zaagsnede van 1 cm of 1 meter.

Simpelweg zou je kunnen zeggen dat alles wat je met de hand zou zagen ook met een Dremel kan.
Als handwerk te lang gaat duren ga je met een haakse slijper aan de gang.
Of eventueel een decoupeerzaag met ijzerzaag.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oja:
Ik heb ervaring, maar zou ook voor 1cm de haakse slijper pakken als het ff kan.

Vergeet niet een veiligheidsbril op te zetten, bij zaagsneden wil er nog eens een schijfje knappen. (vooral als je haast hebt of niet zit op te letten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan wel, maar het gaat heel langzaam en koste veel zaagjes. Met een decoupeerzaag of - nog handiger - een reciprozaag gaat dat veel beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dremel machines (en vergelijkbare merken) zijn gemaakt voor het kleine en fijne hobby werk. De machines gebruiken een hoge omwentel snelheid, waardoor ze ideaal zijn voor het kleine slijp, schuur en polijstwerk. De machines kunnen door de hoge snelheid geen zware krachten aan.
Natuurlijk kun je met een dremel een boutje afslijpen als je niets anders in huis heb. Alleen ga er van uit dat dit ongeveer 3 a 4 slijp schijven kost...en dat maakt een dure hobby.
Dus als je 2 mm dik staal wilt doorslijpen dan moet je een redelijk arsenaal slijpschijven hebben en een berg geduld.
Gebruik bij dit soort werkzaamheden ook altijd een bescherm bril. Want door de hoge omwentel snelheden kan er zo iets in uw oog schieten.