Hoe kan ik een ronde grijze pvc buis het beste overdwars en zo recht mogelijk doormidden zagen?

Ik heb niet zulk geavanceerd gereedschap, maar er moeten dan dus twee zo recht mogelijke halve cirkels ontstaan. De lengte die ik wil doorzagen is gemiddeld 10 - 20 cm.

Toegevoegd na 1 minuut:
Herstel: 10 - 30 cm

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.5K

Het beste antwoord

Je kunt het inderdaad bij de bouwmarkt laten doen, maar dat zal je zelf ook wel weten.
Om het zelf te doen dan meet je het af, rol je een papiertje er omheen (een rechte natuurlijk) en dan trek je langs het papiertje een streep op de juiste maat een viltstift. Dan heb je in ieder geval een rechte lijn op de buis staan.
Dan zorg je dat de buis goed stevig ligt (desnoods vraag je even of er iemand je kan helpen die buis stevig vast te houden) en begin je rustig te zagen met een ijzerzaag. Regelmatig kijken of je op de lijn blijft zagen, dan moet het goed komen, daarna even een schuurpapiertje eroverheen halen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beter een houtzaag dan een ijzerzaag
leg de pijp in een workmate, geeft goede steun
en die - is niet van mij, + ter compensatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanx

Andere antwoorden (5)

dit kun je bij je bouwmarkt laten doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je meet de lengte op doormiddel van streepjes rondom op de buis te zetten.
Maak met een ijzerzaag(je) steeds een kleine snede rondom.
(Dus als je klaar bent zit er een klein "gleufje" rondom de buis.)
Als je dit gedaan hebt kan je voorzichtig de buis doormidden zagen. Doordat er een "gleufje" rondom de buis zit wordt de zaag begeleid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst lijntjes trekken.
Leg iets dat recht is (een plank) op de buis en leg beide langs iets groters, bijvoorbeeld een muur. Trek dan een lijn langs de plank.
Eventueel nog iets tussen muur een buis leggen, zodat de plank mooi in het midden van de buis uitkomt. Zo komt de lijn mooi haaks op de buis te staan.

Een stukje papier eromheen leggen en precies op maat knippen zodat ie er precies omheen past, dubbelvouwen er weer omheen leggen en je weet waar het streepje aan de andere kant moet komen.

2 keer zagen.

Recht zagen gaat makkelijker met een fijn getande houtzaag. (een normale scherpe houtzaag kan ook)

Een ijzerzaag kan ook wel maar dat is een beugelzaag waardoor ie waarschijnlijk te kort/klein zal zijn, de beugel zit dan in de weg.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een vloer is ook recht:
Buis en plank of balk op de vloer leggen en een lijntje trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Video

http://www.youtube.com/watch%3Fv%3DkXhZWgQb22k

Instructie-sites

http://www.gamma.com/doe-het-zelf/zagen/

http://www.vmbo-installatietechniek.nl/PSO/Theorie/Bestanden/pvc_afkorten.pdf

http://www.pvcworkshop.com/cut%26glue.htm

http://www.wikihow.com/Cut-PVC-Pipe

Toegevoegd na 4 uur:
http://www.youtube.com/watch?v=Fn43sLfhg_I&feature=related
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon een pijpensnijdertje ,simpel