Is het nadelig voor de woning dat ik mijn mechanisch ventilatiesysteem soms uit zet?

En wat zijn de nadelen? Omdat ik 's nachts natuurlijk slaap en overdag naar m'n werk ben, zet ik het systeem dan uit en zet het aan als ik thuis ben. Nu las ik dat het eigenlijk 24 uur per dag aan moet. Mijn ventilatieroosters staan standaard wel open, dus dan komt hier toch nog frisse lucht binnen, of is dit niet voldoende?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.3K

Het beste antwoord

Het ligt een beetje aan het type huis, maar mechanische ventilatie heb je in de regel niet voor Jan Doedel. Vooral als het huis verder goed geisoleerd is en je hebt niet elke dag een paar uur de ramen tegen elkaar open, is het uitzetten van de ventilatie op de lange duur geen goed idee.

Door de ventilatieroostertjes komt wel een beetje frisse lucht binnen, maar dat is niet het primaire doel van ventilatie : dat gaat om vocht. Zet je die uit, dan krijg je na verloop van tijd - en dat kan dagen, weken of zelfs maanden zijn - onherroepelijk last van vocht. Zeker als je bijvoorbeeld regelmatig de was binnen ophangt of een gaskachel hebt, slechte afzuiging in de keuken en dergelijke. En dat kan op heel onmerkbare plekjes - tussen plafonds, achter in kasten - beginnen. En vocht betekent al snel schimmel, met alle risico's van dien.

Alleen overdag laten draaien, of 24 uur per dag op de laagste stand, kan meestal weinig kwaad - vooral als je ook niet veel thuis bent - maar helemaal definitief uitzetten is dus geen goed idee. En hou het in de gaten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry ; belangrijk telefoongesprek tussendoor ; nu lijkt het net of ik als laatste ben begonnen met tikken......:-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is meer dan voldoende als je de roosters open hebt.
Wij hebben ook zo n wtw installatie en het is een groot onding want hij blaast alles door het hele huis heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een keer de filters vervangen?
Een wtw is top: in de winter lekker warm en in de zomer koel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deed ik altijd op tijd maar het bleef een grote ellende.Heb de stekker eruit getrokken en nu is het weer fris in huis dmv van ventilatieroosters.
Niet alleen voor de woning maar ook voor jou kan het zeer nadelig zijn.

Als er een mechanische ventilatie in een woning aanwezig is duid dit er op dat de woning zeer goed geïsoleerd is en het vocht niet zelfstandig uit de woning kan verdwijnen.

De ophoping van vocht in een woning is niet alleen funest voor de constructie maar ook voor de personen die in dat huis wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het zelf alleen 's nachts uit laten. Wel aan laten als ik zelf niet thuis zou zijn. Je krijgt zo vaak te horen hoe belangrijk het is om goed te ventileren! Tegen schimmelvorming en weet ik het.
Hier nog wat info:
http://www.ademgezond.nl/ventilatie-probleem-thuis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de ventilatie roosters open komt er altijd wel frisse lucht binnen; blijft over de luchtvochtigheid. Die laatste kun je controleren met een hygrometer. Zo'n ding kost enkele tientjes. Meestal moet je wel checken of hij goed is afgesteld door hem enkele uren in een afgesloten pot met een vochtige doek onderin te leggen. Hij moet dan op 100% staan, zoniet even verstellen.
Als de luchtvochtigheid onder de 70% blijft in je woning is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe droger de lucht in huis hoe goedkoper het is om deze op te warmen, dus die paar euro elektriciteit voor je ventilatie haal je er met gemak uit.

Ventilatiesystemen hebben meestal een driestanden schakelaar.
stand 1 Het ventilatiesysteem werkt minimaal. Deze stand is geschikt als er niemand thuis is.
stand 2 Als er mensen thuis zijn is dit de stand die gebruikt kan worden.
stand 3 Deze stand is voor extra ventilatie als er bijv. wordt gekookt, gedoucht of als er veel visite is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ik heb dat ding dat veel stroom kost en naar mijn zin teveel geluid maakt en dat je dan ook nog om de paar jaar moet laten reinigen ...ook de buizen ...en de rotzooi die er dan uitkomt.....altijd uitstaan.Ben hier ooit na een paar jaar mee begonnen en nu na al 40 jaar nergens schimmel in huis.
Aan die roosters in ramen heb ik ook een bloedhekel met de tocht van die dingen s winters en het vuil dat het aantrekt.Die heb ik ook meestal dicht,staan alleen s zomers en bij droog weer open.
Wel ELKE dag even in kamers waar geleefd wordt een kwartier tot half uur een raam open zetten in herfst en winter,daarna weer dicht.
S zomers staan hier zowiezo bijna de hele dag tuindeuren open.
Nergens schimmel te zien ,zelfs niet in de garage.
een jaar geleden