hoe kan ik een vaste deurknop draaibaar maken?

ik heb een oude boerderij en daar deurbeslag voor gekocht. aan de binnenzijde komt een klink en aan de buitenzijde een deurknop, ik zou graag de knop draaibaar maken zodat ik zonder sleutel naar binnen kan.
is hier materiaal voor te koop en waar dan??

9 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zit er nu een oplegslot op de deur? Zo'n slot waar je aan een hendel moet trekken om open te doen?
Bij een insteekslot zou het geen probleem moeten zijn, een klink aan de binnenkant en draaiknop aan de buitenkant, je reeds gekochte deurbeslag moet daar wel geschikt voor zijn.
Als het een oude boerderij betreft is een boeren klinkstel misschien ook wel een oplossing, je zult dan wel opbouwsloten aan de binnenkant moeten monteren, nadeel is wel dat je de deur alleen aan de binnenkant van/op slot kan doen.
Ga eens kijken bij een goede ijzerhandel, die kunnen je zeker adviseren hiermee.

Antwoorden (1)

Uitgaande van het feit dat het een insteekslot betreft is dat op zich mogelijk. Waarschijnlijk zal je wel ander beslag moeten kopen. Ik neem aan dat het veiligheidsbeslag betreft.. Je kan de knop demonteren van het schild. Deze zit waarschijnlijk met een wisselstift op het schild gemonteerd. Dit is een stift met aan de ene kant een "kale" stift die in het kruk gatdeel past. De andere kant van de stift heeft schroefdraad dat in de vaste knop is gedraaid. Deze kan je middels de grote platte moer los draaien. Door bij de ijzerhandel een krukstift te kopen ( geheel gladde stift van 8mm, let even op de lengte i.v.m. de dikt van de deur) en een tweede gatdeel kan je beide gatdelen dus op de stift monteren en zo de deur voorzien van een krukstel. Je moet dan ook meteen even een kruklager meenemen; de kunststof kraag die in het krukgat van het schild zit. Zonder deze draait het metaal op metaal en dat vinden de buren niet leuk. Daarnaast is zonder dit lager het krukgat te groot.
Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.