Wat zou de oorzaak kunnen zijn in de kortsluiting van mijn spiegelverwarmingen?

Ik heb net twee badkamers laten verbouwen. Er is een gerenommeerde aannemer aan het werk geweest. De elektriciens hebben in beide badkamers gloednieuwe spiegelverwarmingen geïnstalleerd, maar nu bij het aandoen ervan gaat de aardlekschakelaar hier in huis 'om' en valt alle stroom uit. Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn? Het merk van de verwarming schijnt van een marktleider te zijn op dit gebied en ik ga er dus van uit dat het kwalitatief goede verwarmingen zijn.

Toegevoegd na 36 seconden:
'oorzaak VAN'

Toegevoegd na 1 minuut:
'kortsluiting IN' Pfffff

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Wat ik even niet begrijp dat deze gerenommeerde aannemer, het niet even geprobeerd hebt, of de verwarming werkte?
Maar misschien heeft hij dat toch gedaan en is het probleem pas ontstaan na het badderen. ( vocht)
Als dat zo is, dan wordt het allemaal wel moeilijker te vinden wat de oorzaak is.
Een probleem met de aardlekschakelaar is het weglekken van de stroom, dus geen kortsluiting!
Dat is veel simpeler te vinden.
Dus ergens moet de stroom dan contact hebben met vocht dat via de aarddraad weglekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het is gek, maar de verwarming deed het na installatie. Het is ook niet zo dat de aardlekschakelaar elke keer 'om' gaat; de ene keer gebeurt het wel en de andere keer niet. Er is in de nieuwste badkamer nog niet een keer gedoucht of gebadderd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk is je aardlekschakelaar te gevoelig, dit probleem komt ook wel een voor met een wasmachine, dan plaatsen ze op die groep een minder gevoelige aardlekschakelaar, anders gaat hij er regelmatig zo maar uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, dank je, en ook voor de les over wel of geen kortsluiting. Ik ben een volledige leek op het gebied van elektriciteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoor ik nog van je wat de oplossing is geworden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Eddijst, eerste prijs is voor jou! Met name vanwege je opmerking bij de reacties dat de oorzaak wel eens zou kunnen liggen bij de aardlekschakelaar. Die is vandaag vervangen; ze hebben 'een zwaardere' (geloof ik) geplaatst en alles werkt nu naar behoren. (Er was dus geen kortsluiting inderdaad en van vocht was ook geen sprake.)

Andere antwoorden (2)

Het enige wat je kunt doen is de om daar achter te komen is de spiegelverwarming doormeten en kijken of deze goed is aangesloten.
Dat er 1 stuk is zou kunnen maar 2 tegelijk lijkt mij dat er iets niet goed is aangesloten of dat de verwarming in aanraking komt met iets wat geaard is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal maandagmorgen eerst de aannemer maar eens bellen. Twee stuks die de boel laten springen zou inderdaad wel heeel toevallig zijn. Een fout lijkt aannemelijk. Dank je, maar ik neem aan dat het elektrisch installatiebedrijf die verwarmingen al vóór het monteren heeft doorgemeten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja je zou dat moeten kunnen verwachten. Maar misschien een foutje (menselijk) bij het monteren (knikken,breken oid) kan natuurlijk gebeuren.
of de draden verkeerd aansluiten.
Het zou kunnen dat er toch ergens iets los zit in de verbindingen(aansluitklemmen).
Zodra de spanning erop komt nog niks aan de hand.
Maar zodra er stroom gaat vloeien wordt het warm en kan het door de losse verbinding overspringen naar iets anders. En dan spreekt je aardlek weer aan. Die dan overigens wel goed werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord, maar hier gaat de aardlek meteen al bij het aandoen om dus lijkt me toch een ander probleem aan de hand te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht gelezen te hebben bij de reacties dat het niet altijd gebeurde.
Maar in dit geval zou ik toch de installateur nog eens vragen. Het is immers wel nieuw.