hoe voorkom ik dat er water aan alle kanten wegspuit bij het bijvullen van de cv ketel? Ik heb die ringen om de waterslang toch strak aangedraaid.

het water spuit weg tussen de slang en de aansluitpunten..het is telkens een waterballet als ik de ketel bij moet vullen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
24.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is ook elke keer een klein waterballet bij de ketel als hij gevuld wordt. Ik heb besloten van de nood een deugd te maken. De plek waar die ketel staat is zo'n plek in het huis waar niet regelmatig wordt gedweild of gemopt. Maar als de ketel is gevuld ga ik altijd eventjes aan de slag, is het daar ook weer eens een keertje fris.

Het beste antwoord

Ha! Ik had afgelopen donderdag hetzelfde! Het duurde tot gisteren voor ik zag waar het probleem zat, en ik een oplossing kon bedenken.

Bij mij moet ik een koperen aansluitstuk in de tuinslang steken. Dat gaat moeilijk want het zit heel strak, maar het gaat. Dat koperen aansluitstuk moet ik dan op de vulkraan van de CV-installatie aansluiten.

Om te voorkomen dat de tuinslang door de druk loskomt van het koperen aansluitstuk, moet ik een soort metalen ring om de tuinslang doen. Die ring heeft een schroef waarmee ik de ring kan aandraaien, zodat de ring strak om de tuinslang klemt - natuurlijk op de plek waar het koperen aansluitstuk in de tuinslang zit.

Wat bleek nu: die metalen "aanklem-ring" had aan de binnenkant een soort randje. Op die ene plek kon hij de tuinslang dus niet goed rond het koperen aansluitstuk vastklemmen. Daar spoot dus het water uit.

Mijn oplossing: een reepje rubber, dat eigenlijk bedoeld was om een snelheidsmeter op het stuur van mijn fiets te zetten, aan de binnenkant van de metalen aandraai-ring frutten, dus tussen de ring en de tuinslang in.

Om dat voor elkaar te krijgen moest ik wel eerst de ring openschroeven tot een veel grotere diameter.

Daarna de aandraai-ring met de schroevendraaier aandraaien. Het rubber zorgde er nu voor dat de tuinslang op alle plekken heel strak op het koperen aansluitstuk werd geknepen.

Daarna kon ik mijn CV-installatie blijvullen, zelfs zonder ook maar een drupje water te morsen!

--

Als dit bij jou ook het probleem is, kun je hopelijk deze oplossing gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:

Tip: kijk eerst eens *waar* het bij jou lekt. Zo ben ik er ook achter gekomen.

Eerst alles droogmaken, dan aansluiten, en dan heeeeeel langzaam de kraan een heeeeeeel klein beetje opendraaien. Zo zie je *waar* het lekt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Cryofiel
12 jaar geleden
Ah, slangenklem - dat wist ik niet. Doet me overigens denken aan een berenklem... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van alle antwoorden heb ik weer wat geleerd, bedankt

Andere antwoorden (6)

Een beetje lastig te beantwoorden als we niet zien hoe jij alles aangesloten hebt.

- Zit het nippeltje aan de ketel wel goed vast? Zit er een rubber ringetje tussen het opgeschroefde nippeltje en de vul aansluiting?

Als het tussen de slag en het nippeltje weg spuit, dan kan het zijn dat de aansluiting te klein is voor de diameter slang: De slang moet uit zichzelf al strak aansluiten op het nippeltje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij was bij 1 van de aansluitpunten de schroefdraad afgesleten (plastic). Kijk die eens goed na.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tussen de ringen die je op de aansluitpunten van de ketel en de kraan schroeft horen waarschijnlijk rubber-ringen die weggeraakt zijn.
Neem je vulslang mee naar de loodgieter, of de gamma en leg je probleem uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
ik heb een leiding van koper rechtstreeks op de cv gemonteerd , met een afsluiter in deze leiding
dat kan omdat waterdruk in de waterleiding hoger is als in de cv , dus als de cv water nodig heeft is het kraantje open
tot de nodige druk in de cv is op gebouwd , en dan kraantje dicht , ideaal en nooit geen geklooi meer met slangen nippels
en wat belang rijker is nooit geen water lekkage
al hoewel ik moet erbij zeggen , dat het officieel niet mag van de installateur , Waarom weet ik niet )maar het werkt perfect
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom het niet mag:
Het is op deze manier mogelijk dat er zeer heet water uit de cv in het waterleiding komt.
-water in de cv kan naar de 90 graden, dat ligt aan je instellingen en is meestal lager, rond de 50 a 80. -een kapotte kraan in combinatie met het wegvallen van de waterdruk en er komt ineens cv water uit de koude kraan. (gevaarlijk)
-in de praktijk zal het eerder een lekkende kraan zijn en zal je dus een combinatie van drinkwater en cv water drinken. (niet gezond)
hoi Katoen,

vulkraantjes van CV installaties zijn er in twee hoofdvormen
met vlakke koppeling en met conische koppeling.
vermoedelijk heb je de verkeerde slangenpilaar op je slang zitten.
meestal wordt er bij het vulkraantje een passende slangenpilaar meegeleverd. de meest gebruikte maat is 1/2" met een wartel van 3/4"
de eenvoudigste manier is het vervangen van de vulkraan en meteen de meegeleverde slangenpilaar aan de slang koppelen.
probleem is dan meteen opgelost.

voor je eigen gemak: er zijn vulkraantjes met een handle.
da's makkelijker dan met de steeksleutel 12 openen en sluiten.

voor de waterkraan geldt hetzelfde, ook daarin zijn meerdere soorten koppelingen.
meestal is de uitloop van deze kraan zodanig dat je met zowel de vlakke als de conische koppeling uit de voeten kan.

moet je vaak een klein beetje bijvullen, dan is vermoedelijk het expansievat kapot.
een goede CV installatie hoef je zelden bij te vullen, hooguit 1 keer per jaar.
nu er 's morgens en 'savonds moet worden verwarmd krijgt het expansievat het enorm voor zijn (haar?) kiezen.
in deze periode sneuvelen veel expansievaten.

moet je door het jaar heen, regelmatig bijvullen, dan is er een lekje. zoek naar natte plekken, roestige plekken.
als je niets vind, kan het in de ketel zitten (zie je wel bij het onderhoud) anders onder de vloer in de kruipruimte.

groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk heb je de vulslang verkeerd om aangesloten.