Maakt het nog wat uit als je bij gipsgieten het gips aanmaakt met kraanwater of met gedemineraliseerd/gedestilleerd/accuwater?

Zijn zoveel benamingen voor, maar volgens mij betekenen ze toch allemaal hetzelfde?

Ik bedacht mij dit omdat ons kraanwater heel hard is en mijn intuitie zegt dat het met demiwater wat gladder zou kunnen worden ivm met minder kalk. Of heb ik dat mis?

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor lijstjes gieten langs het plafond

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor langs het plafond bedoel ik

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik giet regelmatig gips bv de 3d afdrukjes van mijn zoontjes voeten en heb dit altijd nog met kraanwater gedaan en niks mis mee hoor. het water in nederland is van dusdanige kwaliteit dat je het ook zo kunt gebruiken voor babyvoeding dus zal het ook wel goed zijn voor gips gieten :)

Toegevoegd na 1 minuut:
Even aan mijn man met eigen bouwbedrijf nagevraagd en hij zegt jazeker :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

aangezien gips kalk IS, maakt de hoeveelheid opgelost kalk helemaal niets uit. Je kan prima kraanwater gebruiken. No problemo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om gips wat beter smeerbaar te maken,en het water dus wat zachter.
Voeg dan een paar druppels afwasmiddel toe aan het water waarmee je de gips aanmaakt,je zal ervaren dat de gips als boter smeert en niet blijft hangen of gaat rollen.
\Van proberen is het gekomen,succes!