schuin dak met styrodur isoleren, mogelijk ?

Wat is jullie mening om een schuin dak van binnen met "Styrodur" van BASF te isoleren i.p.v piepschuim of steenwol ? (laatste heb ik toch geen ruimte voor)

- moet ik dan net als piepschuim/tempex een luchtspouw laten tussen dakbeschot en styrodur ?
- moet ik dan dampwerende folie plaatsen (onder de dakpannen buiten is er geen dampwerende folie, weet niet of dit uitmaakt, en of dit zowiezo hoeft met styrodur ?)

alvast vriendelijk bedankt !
(Hopelijk heeft iemand ervaring met dit spul)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

waarom XPS?
Dat is duurder en isoleerd minder dan EPS (piepschuim)
Wel is het sterker, bijvoorbeeld voor onder een betonnen vloer, maar dat heb je op zolder niet nodig, zelfs niet handig, want lastiger te verwerken.

Geëxpandeerd polystyreen EPS (λ 0.031-0.045 W/mK)
Geëxtrudeerd polystyreen XPS (λ 0.028-0.038 W/mK)
(zie onderaan de pagina in de bron voor meer waarde's)

Denk ook eens aan Ecologische of nagroeibare materialen, deze doen het bijna allemaal nog beter dan EPS, alleen staat de prijs er niet bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wist niet dat het slechter isoleerd als piepschuim, ik ging er stug vanuit dat het
1: veel beter isoleerd, en
2: als ik het ga verwerken ik niet na hoef te denken over dampwerende folies omdat styro niet rotten kan (?) dus ter voorkoming van rottingsproblemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou je ook verwachten voor dat geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar dan; deze week weer iemand raar zien kijken;
"piepschuim ?" - "dat isoleerd bijna niet" dus dat betekend dat styrodur *echt* niet isoleerd,
als dat nog minder werkt ? lijkt wel een spelletje,
iedere keer als ik nieuw materiaal vind wat beter dan de rest lijkt te zijn, vind ik een paar dagen later uit van iemand anders dat het *nog* slechter is. ik heb piepschuim/tempex gekocht en ik ga er gewoon mee werken, geen zin meer om te twijfelen; ik wil toch niet meer dan max 4 cm isoleren (in totaal), en dat kan niet met b.v. rockwool
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastig he.
Als je naar die tabel kijkt, dan zie je dat het per cm dikte alle drie ongeveer hetzelfde isoleert. De verschillen zijn klein, maar dan heb je ook nog de verschillen in prijs. Bij 8cm dikte: Piepschuim, styrodur en rockwool, per cm ongeveer gelijk.
Heb je de ruimte dan rockwool, heb je maar een paar cm, dan piepschuim, want bij een dunnere laag veranderen de waardes. (ik weet niet precies hoe)