Hoe kunnen wij deze "wandtegel" het beste op de vloer leggen?

Vooropgesteld dat dit volgens ons echt een vloertegel is. Niet alleen om zijn dikte, gewicht, en structuur van de achterkant (zie foto), maar ook om de melding op de doos:

"....... Once tile laying has been completed it is absolutely indispensable that the new glossy tiled floor be protected up until the job has been terminated and consigned"

Naar onze mening hebben ze het dan toch echt over een tegelVLOER! Toch bleef de verkoper bij hoog en laag vasthouden aan dat dit een wandtegel was, en zijn collega die hij navroeg evenzo.

Het is wat ik al steeds zocht voor de vloer in ons nieuwe toilet dus we hebben het gewoon gekocht. Ondanks dat ik nog steeds geloof dat dit een vloertegel is, hoe kunnen we deze dan het beste leggen wanneer het toch onverhoopt een "wandtegel" blijkt te zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

De instructie op de doos is een algemene instructie van de fabriek. Vaak hebben ze maar één soort text.

Dikte zegt niet zoveel! Tenminste niet of het een vloer of wand tegel is.

Naast het type, serie en naam van de tegel staat er ook een slijtnummer op. Dit geeft aan wat de slijtage is van de tegel.
Waar hij dus voor is bedoeld: keuken(waar veel wordt gelopen), woonkamer waar veel wordt gelopen en ga zo maar door.
Tegels voor een badkamer hebben bv een anti slip laag zodat deze altijd stroef aan voelen.

Als ik de foto's zo bekijk denk ik dat het een wand tegel is door zijn lichte kleur betekend dus kort gebakken en niet bestand tegen horizontale druk...
Ook de nerf achter op de tegel is meer iets voor een wand tegel dan een vloer tegel.

Wil je deze op de vloer gebruiken moet je er voor zorgen dat de druk verdeeld wordt over de hele tegel.
Dat wil zeggen goed inlijmen of in cement zodra er een luchtbel onder zit zal de tegel breken.

Moeten de tegels er uit kunnen (omdat je bv een huur huis hebt) zijn er speciale ondervloeren te krijgen waardoor je ze er makkelijk weer uit schept. Dit heeft wel als nadeel dat dat kan gaan veren niet handig met een tegel die daar niet voor is bedoeld. Ik zou er dan een stukje zeil (plastic) onderleggen dan heb je iets meer moeite maar gaat het ook redelijk makkelijk.

Dit kan wel degelijk water dicht aangezien je de randen toch afkit en dus niks heeft te maken met je ondergrond.
Zolang je vloer tegel maar goed aansluit aan de wand.
Dit even ter info van het vorige antw.....
De tegel, voeg en de kit maken een vloer waterdicht en niet de ondergrond.

Ik haal mijn kennis uit de tegel handel aangezien mijn vader jaren lang tegels importeert zeg niet dat het zo is maar dit is mijn mening.

Hoop dat je er wat aan hebt!

Suc6
Groet Mark
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat de tekst/instructie door de fabriek bij elke tegel word gegeven en je niet te hard aan het woordje 'floor' moet trekken.
Vaak is het enige verschil tussen een vloer/wand tegel de dikte en de coating, waarbij vloertegels steviger zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
denk er wel aan dat een wandtegel vaak te glad is voor veilig gebruik als vloertegel.
maar je kunt ze rustig op een stevige ondervloer leggen.
Wat is nou de vraag?
Wil je het zo leggen dat je het er weer makkelijk uit kan halen?

Dat kan niet als het ook waterdicht moet worden.

Gebruik in ieder geval geen cement of beton om de vloer in te leggen.
(als er ook opgehoogd of geëgaliseerd moet worden, worden de tegels soms meteen in het cement gelegd. heel fijn voor degene die de vloer er ooit uit moet halen)

Met tegellijm wordt het ook hakken, maar dat is goed te doen.
Ook de tegels niet te hard vastdrukken en dus ook zeker niet belopen totdat de lijm goed hard is.