Hoe een oud grenen kast te behandelen om wit of 'wittig' te maken?

Ik bedoel zonder verf. Ik vind een witte laag wat er 'in trekt' erg mooi. Ik dacht dat dit whitwash was maar dit heb ik laatst gebruikt bij een klein kastje. Dit bleek gewoon dunne verf te zijn en het werd erg lelijk en vlekkerig. Ik wil eigenlijk een waslaag die je er op wrijft ofzo, kan dat? Wat dus dan ook niet kan mislukken, haha.

Toegevoegd na 5 minuten:
verven wil ik liever niet; het is een grote kast.
De bouwmarkt adviseerde me toen die whitwash 'verf'wat dus niet beviel , daarom vraag ik het hier, liefst ervaringsdeskundigen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (6)

Dat moet je bij de bouwmarkt vragen, is witte verf niet goed dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb ooit een tafeltje gedaan met white wash van HG, dit was een soort was in een flesje, het hout moet wel onbehandeld zijn, anders pakt het niet, mooi resultaat

Toegevoegd na 45 seconden:
ik heb dat bij DA gekocht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HG mag goeie vraag wel eens gaan sponseren, we bevelen regelmatig produkten van ze aan :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed idee, maar de tipgevers ook dan
Je kan hem in de witte olie zetten. Wordt ook op vloeren gebruikt. Bv van osmo. Kijk eens bij een houten vloeren zaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie witte grondverf op een doek en inwrijven vergt wat kracht maar fantastisch resultaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met white whash en staalwol (oid effect) of een doek. Kijk even op google (white wash) voor verkooppunten.

Eerst wrijf je een witte was in het hout, die wrijf je uit en dan doe je er blanke was overheen om het hout te beschermen. Is helemaal niet moeilijk en erg mooi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met kalk!

Kalk oplossen in water en hier de kast mee 'verven'.
Dit geeft een heel mooi natuurlijk effect. Het is alleen wel mat en wat jij wilt met was is natuurlijk glanzend.

Hier heb ik geen ervaring mee: Je zou na het 'kalken' was kunnen gebruiken, maar dat moet je eerst op een stukje (achterkant) proberen. Je wilt niet meemaken dat de kalk gaat klonteren ofzo...

Bij de bron staat een linkje waar je iets meer kunt lezen over het 'kalken'.