Hoe verhelp ik een vieze geur en smaak aan heet/warm boilerwater?

Wij vermoeden dat onze boiler nog nieuw is. We zijn hier nu twee maanden in dit huis. Maar het warme boilerwater ruikt erg vies en smaakt ook niet bepaald lekker.

Vooral bij tandenpoetsen een crime.

Heeft iemand een idee hoe dit te verhelpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.1K

Het beste antwoord

Deze vraag staat in "Doe-Het-Zelf" dus het antwoord "bel een loodgieter" zoek je waarschijnlijk niet.

In een boiler staat altijd water, dit water wordt wel steeds ververst bij gebruik maar zeker als je hem niet zeer vaak gebruikt dan wordt het oudere water steeds vermengt met het nieuwe. Het kan daardoor een smerige bende worden, als de temperatuur te laag staat kan dit zelfs gevaarlijk zijn.
Maar waarschijnlijk is het vooral kalkaanslag. (als dat weg is is dat rest ook weg)

Als je de kraan een tijd laat lopen, zolang dat het water al een tijdje koud is. Stinkt het dan nog steeds?

Schoonmaken:
(met schoonmaakazijn: het werkt eigenlijk hetzelfde als met een waterkoker)
Sluit de hoofdkraan af (of de kraan die op de aanvoer van de boiler zit)
Stekker eruit.
Laat een klein beetje water uit de boiler lopen. (warme kraan kort open zetten)
Haal de bovenste buis van de boiler af.
Giet schoonmaakazijn in de boiler.
Stekker er weer in.
Kopje thee zetten en krantje lezen.
Boiler leeg laten lopen en herhalen, totdat ie schoon is.
Hoe vaak? Dat ligt eraan hoe erg het is.
Daarna goed spoelen.

Persoonlijk zou ik hem verder uit elkaar halen, maar dan moet je hem wel weer in elkaar kunnen krijgen.

Warm water uit een boiler of geiser kan je beter niet drinken. Door het verwarmen worden er o.a. metalen opgenomen uit de boiler/geiser en buizen.
(dit is ook het standpunt van sommige drinkwaterleveranciers)

Toegevoegd na 5 minuten:
Vaak is er ook speciale reinigingsopening.
Dan uiteraard deze gebruiken..
ff type nr geven, dan vinden we vast wel een schema.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Is het echt de boiler heb je het alleen bij warm water
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn dat de boiler gereinigd moet worden, dit kun je laten doen door een installateur.
Over het algemeen raden we u aan om ten minste
om de twee jaar de boiler door een installateur te laten
controleren en reinigen. Maak de gebruiker daarop
attent.
Bij ongunstige wateromstandigheden (hard tot zeer hard
water) in combinatie met hoge temperatuurbelastingen
moet de boiler vaker gereinigd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou nooit mogen, gelijk laten nalopen door loodgieter.
Hebben jullie som gescheiden water voorzieningen, voor drink water en (wc)spoel water of zo? Dan zouden er leidingen verwisseld kunnen zijn. Hoe is het bij de buren?
Smaak koud water wel goed?