Hoe komt het dat witte verf (houtwerk) die geen daglicht krijgt, na een poos vergeelt?

En bestaat er een verf die deze vervelende eigenschap niet heeft? Moet ik mijn deuren, die nog prima in de verf zitten, nu helemaal gaan overschilderen om ze weer wit te krijgen?

Toegevoegd na 4 minuten:
Het is geen rokersaanslag. Het is gewoon schoon en gelakt houtwerk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Witte verf op terpentinebasis verkleurt inderdaad sneller dan een verf op waterbasis en juist in ruimtes die geen of weinig daglicht krijgen. Je kunt voortaan dus beter een verf nemen waarin een zweempje blauw verwerkt is ( denk aan de wittinten van Flexa bijv.) Deze verf verkleurt dan eerder grijs dan geel.
Alle verfsoorten hebben zo hun voor-/nadelen. een verf op terpentine basis verkleurt eerder, maar is wel veel sterker dan verf op waterbasis op de langere termijn. Verf op waterbasis verliest ook eerder zijn glans en is minder goed bestand tegen schoonmaakmiddelen. Ook acrylverf is gevoelig voor schoonmaakmiddelen en vergeelt ook, maar in mindere mate.

Als niets helpt om het witter te krijgen, kan je altijd nog speciale verfreiniger kopen bij een kluswinkel/verfzaak.
Dit maakt goed schoon, maar haalt wel de glans weg en het oppervlak is meestal meteen klaar om overgeschilderd te worden, je hoeft nauwelijks meer te schuren.
Je zou dan evtl. lichtjes nog wat kunnen schuren vanwege de verfhechting, maar echt nodig is het dan niet .
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, bedankt! Dit lijkt me een prima antwoord! Ik zal ook eens bij de verfwinkel informeren.

Andere antwoorden (3)

Eerst zou ik naar de oorzaak zoeken.
Ik heb een paar opties.

Behalve rokersaanslag, wat het bij jouw niet is, kunnen kaarsen, open haard, wierook staafjes, gourmetten, enz. ook aanslag geven.
Deze aanslagen zijn meestal schoon te maken. (in ieder geval gedeeltelijk)

Goedkope verf. (gebruik als je het kan betalen altijd goeie verf, dat is op de lange termijn voordeliger)

Hele oude verf. (alles wordt een keer vies)

Iets van van onder de verf komt. Oude aanslag of wat dan ook, maar meestal komen er dan patronen in de aanslag.

Maar wat het ook is, als het niet schoon te maken is, dan is overschilderen de enige optie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, jouw antwoord heeft met het vergelen zeker niets te maken. In de rest van het huis is dezelfde verf gebruikt. Alleen op plaatsen waar geen zon- of daglicht is, vergeelt de verf. Zelfs in de woonkamer waar we kaarsen en haard branden, soms gourmetten, etc. etc. is het gewoon wit gebleven.
Bijna alle witte verfsoorten bezitten geen pigment. (dit fenomeen komt ook voor bij radiator verf) hierdoor verkleurt de verf. U kunt hier misschien het beste opzoek gaan naar verf met pigment, denk hierbij aan radiator verf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb mij huis weleens geverfd met autolak en dat werkt goed nooit geen last gehad van verkleuring