In Zeeland vertelde de makelaar op het dak van een huis, iets over de persoon die in dat huis woonde.
Het had vaak te maken met het beroep dat hij uitoefende ( dacht ik) maar er zat nog veel meer aan vast, echter weet ik dit niet, kom ik hier nog achter, dan krijg je een toevoeging
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp hieruit dat een "Makelaar" dus nog een andere betekenis heeft dan een persoon die probeert je vastgoed te verkopen?
Zo ja: Wat is dan een makelaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Makelaar
Houten versiering in de nok van een boerderij. Komt voor in Noord - Holland en Friesland. In Friesland is de makelaar vaak onderdeel van het uilebord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan VDB, maar wat is dan een uilebord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja goeie vraag, pak even de dikke vandaal er bij :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Linkje: http://www.rietpromotie.nl/uilebord_uileborden_uilenborden_uilenbord.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat ik je niet kan plussen voor je reactie.
Leerzaam momentje! Dank
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u. Las net ook dat een echte makelaar daar dus ook naar vernoemd is. Klinkt tenslotte leuker dan zo man schoorsteen te noemen :)
anneliez
12 jaar geleden
lol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het platte land hebben veel huizen een puntdak, op de grens van de pannen, zitten planken, een plank op het dak een stukje over de pannen heen, zodat ze niet weg waaien eneen andere plant tegen de gevel en deze plank aan, deze planken komen in de nok bij elkaar, de kier die hierbij ontstaat, is vertikaal een plank tegen gemaakt (om inwateren te voorkomen) , die dus in de nok omhoog steekt, later begon men deze plank te versieren en uit te zagen en zo is de' makelaar' ontstaan.
Nog later werd hier ook een betekenis aan verbonden, het beroep en ik dacht ook welke familie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gast, kun je er even een toelichting bijschrijven?
De makelaar op de gevel is een ornament, je kunt zelf bepalen wat voor symbolische betekenis je er eventueel aanwilt geven.
Op bijgaande link wat meer informatie.