Hoe monteer je een ladegeleider?

Het is een kogel ladegeleider, welke je dus niet uit elkaar kunt halen in 2 delen. Zie afbeelding.

Als ik deze bijvoorbeeld eerst in de kast monteer, dan is er geen manier om hem aan de lade te bevestigen. Tenminste niet zoals ik het zie.

De enige wijze is volgens mij om een verzonken M4 te nemen, die alvast in de geleider zetten voordat ik in de kast vastschroef en daarna de lade ertegen aan met alvast gaten geboord volgens die M4 schroeven. Maar dan nog kan ik maar 1 kant doen en krijg ik de andere kant er niet in.

Wie heeft handige tips voor mij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.1K

Antwoorden (2)

Die monteer je door
- de kast van de muur te halen
- beide kanten tegelijk IN de kast te monteren
- de lade-geleiders uit te trekken
- lade met lijmtangen aan geleiders vast zetten om handen vrij te hebben voor het schroeven
- de lade in de uitgetrokken geleiders vast te schroeven aan de lade vanaf de voorkant van de kast

Dus telkens 2 kanten tegelijk doen.

Toegevoegd na 6 minuten:
"Kast van de muur" hoeft niet eens.

Wel zorgen dat geleiders zo ver mogelijk vooraan in de kast komen te zitten, en zorgen dat ze iets achterover gekanteld en op gelijke hoogte zitten.

- "Iets achterover" om te zorgen dat de lade automatisch dicht schuift ipv automatisch open.
- En "op gelijke hoogte" kun je voor elkaar krijgen met een constructie als van de beroemde communicerende vaten: een slang met water vullen, in een U-vorm houden bij de plaats waar de rails gemonteerd worden, en aftekenen precies daar waar aan beide kanten het wateroppervlak is. Daarvandaan zet je dan de hoogte uit die je hebben wilt. (Het wateroppervlak is je ijkpunt voor gelijke hoogte.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, jou methode heb ik ook even met een collega doorgesproken. Het lijkt op de goede methode. Het nadeel is dat de lade dan met 3 schroeven kan worden vastgezet, en de achterste niet omdat die nog 'in' het systeem zit als laatste beetje. De vraag is dan of hij stevig genoeg is? Wat ik ook heb gezien is dat 1 kant met een M3 tab is voorzien. Wellicht kan ik dan vanuit de binnenkant lade een M3 erin schroeven en dan de 2 voorste erbij. De lade heeft dan 3 bevestigingen, 2 voor en 1 achter. Tenzij ik nog een 4e zelf boor. --- Kan je de lade niet gewoon waterpas maken, zodat hij niet naar automatisch binnen als naar buiten gaat. Maar in de stand blijft staan (binnen/buiten). Hoeveel helling zou je anders adviseren. De lade is 45cm diep. Is dat dan 1mm speling of 5mm?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De geleiders onder een kleine helling plaatsen werkt alleen als de zijkanten van de lade met dezelfde hoek naar achter toe lager worden, anders zal de lade bij uittrekken tegen de bovenkant van de opening vastlopen.
De meeste laden zijn niet op die manier uitgevoerd, maar ik vindt het een nuttige tip om in bepaalde gevallen te gebruiken.
De montagemethode is overigens geheel goed.
Dat je de achterste schroef in het 4e gat niet kunt monteren zal niet direct een bezwaar zijn, met 2 x 3 schroeven zit de lade al stevig vast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gdanonym, als de kast van de muur kan en van achteren open is kun je het ook andersom doen;
geleiders eerst op de lade, uitschuiven en dan van achteren af in de kast vast schroeven. Misschien kun je dan wel bij alle schroefgaten. Want dat is natuurlijk te prefereren. Anders inderdaad zelf een tab door een van de gaten halen, waarmee je dus het schroefdraad zelf snijdt, gaatje in de wand van de lade, en van binnenuit een boutje of een schroef er doorheen. Er bestaan ook stalen busjes met daar in een schroefdraad gesneden. Die hebben een kraag zodat ze niet vanaf de andere kant het materiaal door getrokken kunnen worden wanneer je de schroef aan draait.
Als je die zou gebruiken voor de laatste 2 gaten in iedere rails dan zit de lade goed vast. Het verval/afschot/verloop over 45 cm hangt af van de lagering van je lade.
Als die heel mooi soepel loopt ben je met 3mm klaar.
Je kunt dat zelf uitproberen met een proefopstelling van het geheel (lade met geleiders). Meestal heb je al gauw 20 mm ruimte voor een "afschot" in de opening waarin je lade komt, maar voor het geval dat erg krap is; kijk eerst even hoeveel speling je in de hoogte in de ruimte voor de lade hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gdanonym, Als je de lade liever waterpas doet dan kan dat natuurlijk.
Voel dan even hoeveel speleing de lade-geleiders hebben wanneer ze helemaal open staan.
Dat is de ruimte die de lade kan zakken wanneer die vooral voor in gevuld is.
Dat zou dan betekenen dat de lade, wanneer helemaal open, wat hulp nodig heeft om weer te sluiten.
Afhankelijk van de plaats waar de lade zich bevindt is dat een probleem of niet. (Op een plek waar je met je handen vol staat als de lade open is, zul je liever zien dat de lade bijna vanzelf weer sluit.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de afmetingen van de achterste gaatjes te zien is het zelfs de bedoeling dat er zo'n busje-met-kraag-en-schroefdraad door heen gaat. Of zie ik dat nou verkeerd . Zou dat een te vroege stop voor de lade opleveren .
Ik zie het probleem niet.

Op de foto zie je aan de bovenkant het gedeelte dat aan de lade wordt bevestigd. Het onderste gedeelte wordt dus aan de kast bevestigd.

In het gedeelte dat aan de lade wordt bevestigd zitten vijf gaten. De voorste vier zijn om de rail aan de lade te bevestigen. Het achterste, grotere, gat kun je met je schroevendraaier doorheen om de voorste schroef van de rails aan de kast te kunnen vastschroeven.

De geleiders worden eerst in de kast gemonteerd. De voorste schroef maak je vast door het grotere gat van de ladegeleider.

Wanneer de rails in de kast zitten trek je ze helemaal uit, waarna je de lade kunt vastschroeven met vier schroeven in de vier voorste gaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat grotere gat kan je niet gebruiken. Daar zit dan toch al de plaat van die andere erop?
Zo ook visa versa. Monteer ik de ene kant op de plaat, dan is de andere kant niet meer bereikbaar omdat die plaat ervoor zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Wanneer de rails in de kast zitten trek je ze helemaal uit, waarna je de lade kunt vastschroeven met vier schroeven in de vier voorste gaten." Dit gaat niet, 3 van de 4 schroeven wel. Maar die 4e blijft binnen de kast en de lade omdat de lade niet 100% uit de kast kan komen. Daar kom je niet meer bij.
Dat was de reden van mijn vraag hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De afbeelding heb ik van internet geplukt. Die is niet 100% gelijk aan de geleider die ik bij de bouwmarkt heb gehaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, want bij je voorbeeld zou dat betekenen dat de rails maar voor de helft uit de kast komt. Ik ben wel benieuwd naar de rails die jij hebt. Kun je geen foto plaatsen?