Hoe kan ik het best mijn zwart geverfde kozijnen en deuren zodanig oververven dat het klaar is om opnieuw te verven?

Ik ga verhuizen en moet mijn huis opleveren, nu hebben wij het houtwerk hier binnen zwart geverfd (kozijnen en deuren) en deze moeten dus direct overschilderbaar opgeleverd worden.

Grondverf is dan voldoende, het hoeft niet afgelakt te worden.

Zou opschuren en 1 x grondverf voldoende kunnen zijn? Kan dat met gewone gamma grondverf bijvoorbeeld, of moet ik extra dekkende grondverf gebruiken.

Wie heeft er tips in deze kwestie.

12 jaar geleden
20.2K

Het beste antwoord

zolang je niet 2 lagen aflakt ziet het er toch afschuwelijk vlekkerig uit maar dat maakt in feite niet uit

Als je het goed afneemt met bijv St Marc (geconcentreerd, wel goed nasoppen) hoef je mogelijk niet eens te schuren, zou ik denk ik niet doen.

Dan 1 nette laag grondverf erover en dat spul van de gamma is helemaal niet zo slecht voor doe-het-zelf werk

Het zal daarna niet netjes spierwit zijn maar als de volgende bewoner en dan een goede dekkende verf op doet moet het OK zijn

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat mogelijk nog een tips is, VOOR je aan je hele huis begint, is ergens op een klein stukje proberen. En dan echt een dag laten drogen voordat je het beoordeelt want zo lang het nat is schijnt het veel sterker door.

Als als je het zeker wilt weten kun je zelf (of een onopvallende plekje) een beetje aflakken en kijken hoe het wordt, kun je dat ook altijd laten zien, zo van kijk het wordt goed als je er 2 lagen wit/creme overheen doet.

Het is toch veel werk zo'n heel huis het houtwerk, ik zou er niet meer werk van maken dan strikt noodzakelijk.

De volgende bewoner gaat toch altijd zelf ook nog aan de slag
12 jaar geleden
sterredag
12 jaar geleden
Er is toch ook grijze grondverf? bedenk ik me ineens
amigo
12 jaar geleden
Ja maar waarom zou je dat doen, als de volgende al het hout wit wil hebben is hij niet blij met grijs. Grondverf breng je trouwens heel makkelijk een beetje op kleur door er een (flinke) scheut van de aflakverf doorheen te doen, helpt bij muren ook ENORM goed om een kleur daarna in 1x dekkend te maken. Ik wilde op de muren van dondergrijs naar oker. Ipv drie keer met die (dure) oker verf heb ik 1x met goedkope witte latex (met een scheut oker) geverfd, toen zag het er niet uit, één en al vlek maar na 1 nette laag oker is het strak oker. Daarom begrijp ik eigenlijk niet dat jij als vertrekkende partij al dit werk moet doen, maar ja dat is blijkbaar zo. Ik wens je echt sterkte want het is veel werk (en als je gaat verhuizen heb je het al zo druk)
sterredag
12 jaar geleden
Ja daarom dus, bij vestia zeiden ze grondverf is voldoende en als grijs beter dekt dan wit... dan wordt het grijs. Vind het ook apart, voor hetzelfde geld verven de nieuwe bewoners het ook weer zwart. Ik neig me te herinneren dat de ramen hier ook in grijze grondverf zat. Thx voor je antwoord 10 puntjes!

Andere antwoorden (2)

Met een zwarte ondergrond zal gewone grondverf niet in 1 keer dekken, waarschijnlijk zelfs niet in 2 keer. Het beste kan je extra dekkende grondverf nemen (eerst goed schuren), met een aannemelijke kans dat je het alsnog een tweede keer moeten doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
grondverf van de Gamma is zo dun als melk, koop goede grondverf van bijvoorbeeld het merk Sikkens. Dat kost wel iets meer per liter, maar voorkomt dat je het 2 tot 3 keer over moet schilderen omdat de goedkoper verf niet dekt.

Ik snap dat je zo min mogelijk kosten wilt maken (sikkens is 3x zo duur als gamma verf) voor een huis waar je vertrekt, maar als je werk wordt afgekeurd heb je een nog groter probleem.

Van zwart naar wit is lastig, probeer of je lichtgrijze grondverf kunt kopen of laten maken. Dat maskeert de origineel zwarte kleur beter dan spierwitte grondverf.
paulus811