hoe/met welk spul bewerk ik deze schimmel voordat ik ga isoleren ?

wat je ziet is het dakbeschot door een inbouwkast.
ik wil dit graag isoleren, maar zoals je ziet zit er al schimmel in. Hoe kan ik de schimmel het beste eerst bewerken voordat ik ga isoleren,

Oh ja en weet iemand ook hoe je een beetje makkelijk dunner kunt isoleren, dus niet 7cm wol ertussen maar iets van 2,3 of 4 cm ? alvast bedankt

Toegevoegd na 1 uur:
ik heb een duidelijkere foto toegevoegd

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (2)

Voor je ook maar iets gaat isoleren, moet de oorzaak voor de schimmel verdwenen zijn.
Als je geen idee hebt waar het vocht vandaan komt, kan dat nogal lastig zijn. Misschien moet je ACHTER de achterwand van de kast isoleren ? Of komt het uit de vloer ?

Voor het isoleren zelf kun je - zeker op zo'n klein stukje - best TrisoLaine gebruiken. Dat is vrij kostbaar voor een hele zolder, maar voor een kast goed te doen. Maar er zijn meerdere dunne isolatiematerialen (helaas ken ik niet van allemaal de naam). Zo gebruiken wij voor het balkon (buitenzijde) en het kelderplafond en de rolluikbakken ook weer verschillende (warmte)isolatie-materialen die veel dunner zijn dan glaswolplaten. Laat je desnoods goed informeren bij een bouwmarkt of -liever- klusbedrijf.

De schimmel zelf kun je gewoon weghalen met HG schimmel- en weerplekkenreiniger (drogist).

Toegevoegd na 23 minuten:
Het vocht komt zo te zien van binnen uit de kast ; dat zal betekenen dat je zolder iets vochtig is (vermoedelijk gewoon niet verwarmd), maar niks extreems.
De vraag is of isoleren dan gaat helpen, want als je zo alleen de achterwand van de kast isoleert, komt de nieuwe schimmel gewoon OP de isolatie.
Vermoedelijk schiet je er nog het meest mee op om de kast te ventileren door in de zijkanten of de deur een gaatje met een roostertje te maken.
of de hele zolder isoleren natuurlijk ; dat is met het oog op je stookkosten ook geen gek idee, want je huis verliest, zelfs bij een onbewoonde zolder, heel wat warmte via het dak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je antwoord ! dus eigenlijk kan ik de kast beter niet isoleren omdat het dan gewoon terugkomt? dat is erg jammer omdat er veel kou uit komt. de rest van de kasten ernaast zijn wel (redelijk -> 4cm) geisoleerd en ik heb het budget niet om de buitenkant van het dak te isoleren, als je dat bedoelt met hele zonder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou ik het gewoon proberen ; plaatje isolatiemateriaal er achter en de kast ventileren, en kijken hoe het loopt. Je hebt tenslotte niks te verliezen, en erger zal het er niet van worden.
Schimmel ontstaat door condensvorming.
En condensvorming ontstaat door een groot verschil in temperatuur tussen de voor en achterkant van een wand.
Ga je voldoende isoleren, dan is de condens weg, droogt alles binnen weer op en de schimmel gaat dood.
Dus hoef je de schimmel niet te bestrijden
Even afsoppen is voldoende.
Isoleren met steenwoldekens bevalt erg goed, pak het meteen goed aan en neem geen halve maatregelen.
Bij te dunne isolatie heb je misschien toch nog wat condens en dus schimmel.

Toegevoegd na 7 minuten:
Toevoeging, onze zolder had het zelfde probleem, is onverwarmd, de kleren gingen na verloop van tijd muf ruiken ( is ook een schimmel) en er kwam schimmel in bepaalde hoeken.
In de winter was de temperatuur vaak ver beneden de 10 graden, tot bijna 0 graden.
Nu is alles geisoleerd, geen schimmel meer, geen muf ruikende kleren, veel gezonder en gemiddeld 7 graden warmer in de winter en in een warme zomer, aanzienlijk minder warm!
Net wat Marleen ook al zei, een groot deel van de warmte van je huis, verlies je door het dak.
Denk wel 25 %!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg bedankt voor je antwoord, (de anderen ook uiteraard)
nu zei Marleen dat het niet hielp als je de kast ging isoleren omdat de schimmel dan op de isolatie terugkwam,
betekend dit dan dat ik niet enkel deze kast kan isoleren ?
Het is overigens onze eerste verdieping, niet de zolder :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er dus aan waar het vocht vandaan komt en hoe erg het is. Als het puur een temperatuur / niet verwarmde ruimte - kwestie is, kom je vermoedelijk met een plaatje piepschuim al een heel end.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij schimmel heb je bijna altijd condens( of lekkage) en condens krijg je door groot verschil in temperatuur tussen de buiten en de binnenkant, dat moet je dus oplossen.
Op je foto kijk je tegen de bostwering aan, dat is een stukje muur van je buitenmuur, die een stukje boven de vloer uitsteekt, altijd heb je daar kieren die tochten, daar komt dus de kou vandaan uit je kast.
Tevens kijk je op je foto tegen de binnenkant van je dakbeschot, daar is dus maar 2 cm. houtdikte tussen buiten en binnen.
Dus is dat hout aan de binnen kant vaak ijskoud, dus condens, dus schimmel.
Dus kan je in dit geval alleen voor de kast de dakkant goed isoleren en naden en kieren met pur dicht spuiten, hierna met gipsplaten de schuine kant afwerken.
Weg schimmel en kou uit de kast.
Wel best een hele klus hoor.
Maar de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
allebei weer erg bedankt !
- marleen: 2cm piepschuim is dus genoeg tov 7cm wol ?
- eddy: bedoel je met dakkant wel de binnenkant v/h dak ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik bedoel de binnenkant.