Hoe hou je een buitenkraan vorstvrij als er geen aftapkraantje aanwezig is ?

Kraan is n.l. al 1 keer kapot gesprongen en ik wil een tweede keer voorkomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
37.3K

Antwoorden (9)

Je kraan inpakken met isolatiemateriaal zoals glas of met stro en dan een laag plastic erom heen en daarom heen weer tape.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede isolatie erom heen binden.Maar het beste is toch een aftapkraantje te monteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het water afsluiten is de meest voor de hand liggende oplossing. Als dit mogelijk is zou ik dat zeker doen.

Er zijn ook vorstvrije kranen in de handel, dat zou een tweede oplossing kunnen zijn als het water afsluiten om bepaalde redenen niet mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals reeds vermeld, goed inpakken, liefst met wol, daarna plastic eroverheen, zodat de stof niet nat kan worden. Maar nog beter natuurlijk is om toch een aftapkraantje te (laten) plaatsen ergens aan de binnenkant van de muur waar de buis van je kraan zit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Isoleren blijkt altijd koekenbakkerswerk.
Sluit het water af en tap zo nodig de laagste punten af.
Monteer een stop/aftapkraantje. (met knelfitting)

Het beste is om een vorstbestendige buitenkraan aan te schaffen en deze op een meter hoogte te plaatsen.

Boor van binnenuit een gat (schuin naar beneden) en plaats binnen een aftapkraantje of een combinatie van aftap/stopkraantje.

De vorstbestendige combinatie is wel prijzig.
Verkrijgbaar bij diverse bouwmarkten of de
Technische Unie.

http://www.technischeunie.com

De vorstbestendige buitenkraan bestaat uit een vorstbestendige kraan MET een speciale vorstbestendige doorvoerpijp.

Een eigen maaksel kan ook.
Een kraan, een muurplaat (bij vorst de kraan eraf),
aftap/stopkraantje.

De toverwoorden bij wateraansluitingen buiten (caravans en buitenkraantjes zijn AFSLUITEN en AFTAPPEN.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal zit er na de hoofdafsluiter, meestal in putje achter de voordeur een aftapkraantje. Als je de hoofdafsluiter dicht draait en alle andere kranen dicht behalve het aftapkraantje en de buiten kraan dan moet de leiding naar de buitenkraan leeglopen (controleer dit door de leiding door te blazen). Daarna beide kraantjes weer dicht draaien en de hoofdafsluiter open. Er loopt nu wel weer wat water in de leiding naar buiten, maar er zou in het laatste stuk voldoende lucht moeten blijven staan om bevriezen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek eens op "anti vorst kabel"of "ontdooilint". Je komt dan allerlei producten tegen die de betreffende leiding(en kraan) beschermen tegen vorst door middel van zwakstroom.
Misschien een wat minder orthodoxe methode, maar het werkt wel.
( ja ik weet het; milieu.....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je zeker dat er niet stiekum toch ergens een afsluitkraan is?
Aftappen hoeft niet perse, het openen van de kraan is meestal genoeg.

Isoleren heeft alleen maar zin als de kraan op een relatief warme plek zit en er een beetje warmte via de muur en leiding richting de kraan kan gaan.
Anders zal bij een week strenge vorst de kraan alsnog bevriezen.

Vorstbeschermingskabel i.c.m. isolatie werkt zeker.
http://www.warmteservice.nl/product/37751105/verwarming-overig/vorstbeveiligingskabel/vorstbeschermingskabel-easy-heat-17-watt.do
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan bubbeltjesplastic gebruiken. Dat isoleert beter dan gewoon plastic. Nog beter is 3 laags bubbeltjesplastic. Dan zit de nop ingesloten en is er een ingesloten luchtlaag die isoleert.