Ik wil verf op een bellydance-sjaal met muntjes aanbrengen dat nu veel geluid maakt als je schudt. Zou het geluid dempen als er lak op de muntjes zit?

Het is een sjaal met heel veel muntjes (denk zigeunerstijl!)
Nu wil ik deze sjaal en de muntjes in 1 kleur verven.
Dus ga ik een lakje laag op de muntjes sprayen en de stof met een kleurwassing spoelen. Zodat het hele sjaaltje 1 kleur krijgt. Graag wil ik het 'klinkel' geluid behouden van de muntjes tegen elkaar. Zal dit geluid gedempt worden na een laagje lak of niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

door de lak zal het geluid wel iets gedempter (minder helder, en minder luid) gaan klinken.
Het zal van de dikte, en daarmee ook van de soort lak afhangen hoe sterk het effect is.
Om de verf te laten hechten moet je wel zorgen dat ze goed schoon en vetvrij zijn.
Pas op dat de muntjes niet aan elkaar gaan plakken als je spuit. Het beste, maar wel heel omslachtig, is om de muntjes aan een dunne draad op te hangen.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wil de pret niet bederven maar ik vrees het ergste.

Ten eerste zijn die sjaals meestal van een synthetisch materiaal gemaakt dat NIET pakt bij textiel verf of één of andere spoeling.

die lak is er bijna niet mooi op te krijgen, het is al snel te dik en dan gaat het druipen. als als je de lak er echt dekkend op krijgt is de echte klinger er ben ik bang uit.

zou je die lak niet eerst op een paar muntjes kunnen proberen?
12 jaar geleden
Ik denk inderdaad dat de verf/lak dan niet hecht... Je zou ook gewoon wat minder muntjes er aan kunnen doen, als ze elkaar niet raken maken ze geen geluid... of bijvoorbeeld die andere ietsje hoger hangen...

Toegevoegd na 1 uur:
Maar als niets werkt, kan je er ook gewoon plastic muntjes aan doen, die hoor je niet.. Maar toch, die kling hoort denk ik gewoon bij zo'n sjaaltje...