Hoe weet je of een klusjesman betrouwbaar is?

Ik zou graag wat klussen in en om het huis uitbesteden aan een klusjesman. Ik hoor alleen zo vaak van die horrorverhalen over klusjesmannen die niet capabel zijn of die het werk gewoon niet af komen maken. Is er een soort garantiefonds waardoor je verzekerd bent van een vakman?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Horrorverhalen, op tv bedoel je.
Een gedeelte van die verhalen is toch echt eigen schuld:
-de goedkoopste nemen, zonder te kijken naar referenties.
-een groot deel vooruit (contant) betalen.
-zeer onduidelijke afspraken.
Maar ik moet toegeven dat een deel ook echt horror is.

Viavia iemand vinden is het beste, maar soms weet niemand een goeie.

Je hebt het over verschillende klussen.
In dat geval zou ik adviseren eerst iemand te proberen met een klus waar weinig fout mee kan gaan.
Aan de netheid waarmee gewerkt wordt kan je meestal een heleboel zien.

Betaling gaat in principe achteraf, soms wordt er contant geld gevraagd meteen na de klus.
Bij grotere klussen meestal een betaling in gedeelten:
ruim 25% klaar, 25% betalen, enz en de laatste 25% pas als alles 100% in orde is.
Bij klussen waar er veel of duur materiaal wordt gebruikt is het wel normaal dit te betalen. Niet vooraf, gewoon op het moment van leveren.
Eventueel kan je met de klusjesman afspreken dat jullie de materialen samen bestellen, waarbij jij rechtstreeks aan de leverancier betaald. Voor hem is er dan ook geen risico dat jij niet betaalt, of dat er wat met je gebeurt.

Maar je moet ook een beetje vertrouwen hebben.
Als het allemaal teveel gezeur wordt zullen de goeie klusjesmannen liever een leuke klus gaan doen.

Van een garantie fonds heb ik nog nooit gehoord.
Voor aannemers zijn die er wel, maar voor je klusjes zoek je vast niet iemand die 50,- per uur kost.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ook een goeie kan een keer een foutje maken.
(klein foutje, veel waterschade)
Dan is het belangrijk dat ie een Bedrijfsaansprakelijkheid-verzekering heeft. (WA voor bedrijven)

Je zou trouwens de eerste zijn die mij er naar vraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je kan nagaan of hij is geregistreerd als klusjesman, je kan ook vragen om referenties en eventueel een bezoekje aan zijn website. Een goede en eervolle vakman zal meestal wel foto's plaatsen van zijn uitgevoerde klussen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of die foto's van mijn site gejat hebben..
Echt zeker ben je nooit. Je bent overgeleverd aan de goedheid van een ander. Als je klusjes wilt laten uitvoeren door een vakman, dan zal je meerdere mensen moeten inhuren. Een timmerman voor het timmerwerk, een elektricien voor de stroom, enz. Een klusjesman is eigenlijk geen vakman, maar kan van alles wel wat. Hij kan timmeren, metselen, een stroomkabel trekken, loodgieterswerk, kortom een handige duizendpoot.
jc54
12 jaar geleden
Zet je klusjes op werkspot.nl. Omschrijf goed wat je gedaan wilt hebben. Van de klusjesmannen die op jouw klus reageren kun je vervolgens de referenties van eerder uitgevoerde werkzaamheden lezen.
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doen wij af en toe. Is tot nu toe prima bevallen.+
Als je zorgt dat als je hem betaald dat alles goed gemaakt/gerepareerd is . Zo niet wachten met betalen totdat alles feilloos gemaakt is, als het een goede klusjesman is zal hij daar geen moeite mee hebben. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Hoewel het bij grotere klussen wel normaal is in gedeeltes te betalen.
Dus als het werk voor meer dan de helft gedaan is, 50% betalen, enz.
De laatste 25% pas als alles 100% in orde is.
Bij dure materialen is een aanbetaling ook normaal, of eventueel betaling op het moment van levering.
Ik zou nooit vooruit betalen...