hoe verwijder ik een inboorpaumelle/ inboorscharnier uit het kozijn?

we willen een nieuwe deur plaatsen maar nu moeten eerst de oude scharnieren eruit.
uit de oude deuren lukt wel, maar hoe halen wij ze uit het kozijn???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.7K

Het beste antwoord

Ik veronderstel even dat je deze (foto) hebt met dus 2 pennen voor het kozijndeel van de scharnieren.
Dan kun je met een (passend!) inbussleuteltje de bovenste pen losdraaien. De inbussleutel gaat dan door het scharnier.

Lukt dat niet omdat het te vast zit of dat je het inbusgat dolgedraaid hebt, dan de bovenstel pen doorzagen met een ijzerzaag. Zoveel mogelijk tegen het scharnier aan zagen. De onderste pen zit los, dus het scharnierdeel kun je na het doorzagen weghalen. Dan met een moordenaartje het resterende draadeind uit het kozijn draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, super!!!! dit is/was hem!!!!
we hebben het gelijk geprobeerd en hij kan los.
de scharnier is er uit en kan verplaatst worden, heel erg bedankt!!!

Andere antwoorden (1)

Als de paumelle met 1 draad vast zit kun je deze ronddraaien door er een dunne schroevendraaier in te zetten. Als er twee draadeinden in het kozijn zitten, kun je ze meestal aan de voorkant losdraaien met een imbusboutje dat verzonken zit in het scharnier.
paulus811