Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg je vergrijsd hout terug gelig?

Hout dat van nature vergrijsd is door zon en regen.

Toegevoegd na 1 uur:
't gaat over een tuinhuisje, helemaal afschuren? pffffff

Toegevoegd na 3 dagen:
Als ik het afschuur, komt er heel veel verf beits af, de grijze vlekken zitten onder de beits????
Onder de andere plaatsen is het weer gewoon geel, maar als ik het dan terug zou beitsen, dan heb ik vlekken, want die grijze vlekken zie je erdoor.
Oxaalzuur krijgt het verweerde er ook niet uit.
Welke verf kan ik dan best nemen zodat het helemaal dekt, maar toch een beetje structuur behoud.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nooit meer!
Vergrijst hout zit meestal al diep in het hout zelf,schoon maken, schuren en beitsen in de kleur die je wilt hebben, maar gelig zoals je graag wilt zal wel niet meer lukken, maar er zijn veel andere mooie kleuren.
Oh ja, neem wel beits op waterbasis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een laagje afschuren. Daarna in de blanke lak zetten & bijhouden anders is het na een jaartje weer grijs
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet is die vergrijzing van hout niet omkeerbaar, dus je zult er niet voor kunnen zorgen dat het hout er weer als nieuw uit ziet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schuren , ontvetten en in de olie

Toegevoegd na 1 uur:
Ja, dat is even werk, maar er staan genoeg kinderen op deze side, die dolgraag wat munten willen bijverdienen. Maar je kunt het ook zelf doen, met zo'n handig schuurmachientje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een keer op tv gezien dat ze een vergrijst keukenkastje weer lieten glimmen door wat zonnebloem olie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk met ontweringswater, naspoelen met schoon leidingwater, goed laten drogen, schuren en afwerken met olie of een 'kleurloze' beits.
Maar....als je tuinhout bedoelt is dit wel erg omslachtig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Humor die min
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je het ontweringswater goed in laten trekken?
Is het hout geimpregneerd geweest?
Bij blank gelakte deuren en aanrechtbladen helpt het, maar met 'tuinhout' mogelijk niet door de inhoudsstoffen? Vandaar 'mogelijk' in mijn antwoord. Een andere oplossing is er dan niet vrees ik.
Hooguit donker beitsen zodat het niet / minder opvalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie nu pas de toevoeging bij je vraag.
Ontweringswater helpt alleen als je al de oude beits verwijderd en in feite dus weer kaal hout hebt.
Als het hout helemaal kaal is ALLES met ontweringswater bewerken. Goed schuren en de behandeling eventueel herhalen.
Maar...zoals gezegd is dit wel zeer omslachtig en is dekkende beits mogelijk een betere optie.
Met de hogedruk reiniger! Doen wij onze tuinstoelen ook mee
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding