Hoe sluit ik een gasleiding af?

Ik wil mn gevelgaskachel verwijderen en er zit een gaskraantje vlakbij die ik kan dicht draaien.(boven de grond) Mag dat, verzekeringtechnisch gezien? Of moet er 'meer' gebeuren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.7K

Antwoorden (5)

Je zult hem moeten (laten) afdoppen. Het kraantje lijkt me onveilig, aangezien een kind die bijvoorbeeld open kan draaien, en het gas dan zo de ruimte in loopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou dat zeker niet zo laten zitten. Een klein kind op bezoek of een tik met een stofzuiger en je kan een hoop ellende krijgen. Het is een kleine moeite om er een afsluitstop in te draaien, of een afsluitdekseltje. Dat kan in plaats van de kraan, maar dat kan ook op de kraan als je hem persé wilt laten zitten.
AWM
14 jaar geleden
Je moet hem inderdaad afdoppen. Dit kan zeer eenvoudig met een afdekkoppeling. Dit is verkrijgbaar bij elke bouwmarkt. Deze heb je in soldeer uitvoering maar ook in een uitvoering met een knelring die je vast kan zetten zonder te solderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat mag verzekeringstechnisch, een goede gaskraan kun je overigeens meestal niet zomaar openstoten omdat deze eerst ingedrukt moet worden,maar als je die kachel permanent wil verwijderen kun je hem inderdaad beter afdoppen, soms zijn er ook meerdere afsluiters geplaatst waardoor je een deel van de leidingen kunt afsluiten voordat je de kachel loskoppelt wat natuurlijk nog veiliger is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bovenstaande antwoorden zijn vrijwel allemaal goed ,echter volgens mij mogen er geen knelkoppelingen worden gebruikt bij gas aansluitingen, vraag het na bij loodgieter of gasbedrijf!