Hoe kan je het beste een verfblik openen die behoorlijk vast zit?

Het is een gebruikt verfblik en het lukt niet met een schroevendraaier. Ook de gemorste, opgedroogde verf lossnijden met een scherp mesje lukt niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.9K

Het beste antwoord

Ik had afgelopen weekeinde hetzelfde probleem - een blik verf van 2004 dat niet meer open wilde.

Ik denk dat je een goede kans maakt met de volgende methode:

Eerst een priem, of een smalle (!) schroevendraaier, op de opgedroogde verf zetten. Dan zachtjes met een hamer op de achterkant van de priem/schroevendraaier tikken. Zo tik je de verf kapot.

De verf hoeft niet weg te zijn, als er een paar scheuren of barsten in komen is dat al voldoende.

Daarna het deksel omhoogwippen. Ik probeerde dat eerst ook met een brede schroevendraaier, maar dat lukte niet. Met een blikopener ging het een stuk beter.

Gebruik een breed stuk van de blikopener op dezelfde manier als je een schroevendraaier zou gebruiken. Dus niet als blikopener, maar als koevoet, als "opwipper". Stukje voor stukje.

Zet de blikopener ergens tussen deksel en rand, en wrik. Daarna een paar cm verder hetzelfde doen. Enzovoort, steeds op een ander plekje.

Na een tijd komt er beweging in het deksel. Zodra dat gebeurt, ga je niet verder wrikken op de plek waar het deksel loskomt, maar juist een paar cm links en rechts daarvan. Zo komt het deksel steeds losser, tot je het helemaal op kunt wippen.

Vanzelfsprekend doe je dit op een plek waar het niet erg is als je verf morst! Kranten of doeken of iets anders eronder zetten - je weet maar nooit.

Succes!
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je zou het kunnen proberen om het blik even omgekeerd in heet water te laten staan en dan kijken of het wel lukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zet het geheel op een ondergrond waar je mag knoeien, bijvoorbeeld kranten er onder. Pak een hamer en tik voorzichtig rond de rand van het blik. Als je precies hard genoeg slaat, kun je de vastzittende verf "breken" . Ga helemaal rond en probeer hem het deksel met een brede schroevendraaier los te wippen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de verf voor de laatste keer wilt gebruiken kan je het blik op z'n kop zetten en met een oude blikopener de bodem openmaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een stalen bandenlichter welke je voor een fiets gebruikt moet het lukken. Probeer niet één kant in één keer omhoog te wippen maar voortdurend stukje voor stukje rondom het deksel. De rand van het deksel zal wel omhoog komen maar bij het sluiten van de bus kun je die weer voorzichtig met een hamer terug tikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien ben ik van de Botte Bijl benadering, maar ik pak dan altijd een oude waterpomptang of een ander soort tang waar je hard in kunt knijpen... Dan knijp ik in de horizontale ring bovenaan het opstaande randje van het deksel, en dan gebruik ik het verticaal opstaande randje van het verfblik als hefboom. Je deksel gaat misschien enigszins verbuigen maar dat kun je met een rubberen hamer terugtikken als je het deksel weer terugplaatst. Maar als je dan een stukje van het deksel op die manier losgewrikt hebt kun je hem meestal met een platte schroevendraaier verder open-hefbomen.

Succes! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit kan je doen door er met een klein spijkertje een gaatje in te slaan( deksel) Zet wel een bril op! zo gaat de druk eraf en kan je hem makkelijk openen. bij het sluiten plak je een plakbandje over het gaatje. en bij het openen hoef je nu alleen maAr het plakbandje lost te halen
Bronnen: