Kun je delfsblauwe tegels van een asbest plaat halen?? Heeft gedient als schoorsteenmantel? En is van mijn schoonvader geweest.

Mijn schoonvader had dit als schoorsteenmantel. Nu de boerderij verkocht is, en de huidige koper er niets mee had, hebben wij dit meemogen nemen. Het heeft voor ons veel emotionele waarde en het liefste zouden wij het van het asbest afhalen en op een plaat laten betegelen. Kun je dit eraf halen zonder dat je de tegels en het asbest beschadigd of is dit onbegonnen werk?? Anders laten we er een lijst omheen maken, maar het is zo verschrikkelijk zwaar.

De afmetingen zijn een meter bij 2 meter

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ik zou niet met het asbest gaan rommelen. De kans dat de asbest beschadigd raakt en dat er stukjes asbest gaan ronddwarrelen is groot. Met alles gezondheidsrisico's van dien.

Dus of hele plaat in tact houden en bewaren of heel de plaat inclusief tegels goed verpakken en naar de milieustraat van uw gemeente brengen.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
er zijn ook bedrijven die dat voor je doen
maar dat kost natuurlijk wel wat!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Asbest werd vroeger op twee manieren gebruikt: hechtgebonden en niet-hechtgebonden. Hechtgebonden asbestvezels zitten vast in een ander materiaal, meestal cement. De kans dat deze vezels in de lucht komen en schade veroorzaken is klein. Als hechtgebonden asbest niet beschadigd is, levert het weinig gevaar op voor de gezondheid.
Losgebonden asbestvezels zijn niet in een ander materiaal vastgezet. Hierdoor kunnen de asbestvezels makkelijker vrijkomen. Losgebonden asbest moet dan ook altijd afgedekt of verwijderd worden.

Als het losgebonden asbest is da moet je het zoiezo laten verwijderen, is het vastgebonden dan is er opzich niks aan de hand totdat je ermee aan de slag gaat.

Dus Nee je moet het zelf niet van de plaat halen. Je kan het beter laten zitten. En of erg zwaar tillen of een bedrijf inhuren die het voor je doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is onbegonnen werk en levensgevaarlijk !!!
Als je de tegels zou verwijderen is het de vraag of deze überhaupt heel blijven. Tevens zal het asbest beschadigen waardoor er (zeer) kleine asbest deeltjes vrij komen die je in ademt. Deze asbestdeeltjes zijn op lange termijn zéér schadelijk voor je gezondheid.
Een gespecialiseerd bedrijf laten komen is ook geen optie omdat dit onbetaalbaar is. Tevens de vraag of zij de tegels ook heel eraf krijgen.

Als je de tegels echt zou willen bewaren is mijn advies om het asbest sowieso te laten zitten en deze te (laten) coaten zodat er ook geen vezels meer vrij komen.
Verder ergens neer zetten of ophangen en niet blijven verplaatsen aangezien je dan het risico loopt dat het asbest weer beschadigd en er schadelijke vezels vrij komen.

Toch blijft het het beste om de gehele plaat dubbel in plastic te verpakken en af te geven bij de milieu straat in uw woonplaats.

Voor meer info over asbest zie de link.

Succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de tegels wilt verwijderen van de asbestplaat met handgereedschap (niet electrisch natuurlijk): een douchestraal of water via de tuinslang voorkomt natuurlijk stuiven!