hoe kan ik emaille roestvrij krijgen?

Dit blauw emaille theepotje is van ons Oma geweest en die gebruikte het altijd voor de thee. Nu staat het al jaren op mijn aanrecht en is er roest ingekomen. Eigenlijk wil ik het gaan gebruiken, ook voor de thee. Hoe krijg ik de roest weg en wat kan ik evt gebruiken om de binnenkant te verven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.7K

Het beste antwoord

Aangezien het theepotje roest, is de emaillelaag ergens beschadigd. Ik heb altijd geleerd dat je dan niet meer moet koken in dit soort pannen/ketels omdat dat giftig is. Heb ook even gegoogled en kwam het volgende tegen:

"Emaille is een materiaal dat bestaat uit kiezelzuur, natrium boraat, menie en salpeter. Met metaaloxiden bepaalt men de kleur. Als men emaille poeder aanbrengt op bijv metaal en het daarna verhit van 720°C tot 880°C versmelten deze stoffen tot een glasachtige materie. Emaille kan worden aangebracht op aardewerk en op metaal. Deze techniek werd al in de 5e eeuw voor Chr. toegepast in Perzië en wordt nu nog steeds toegepast zowel voor kunstvoorwerpen als voor huishoudelijk en industrieel gebruik. Voor huishoudelijk gebruik is er een emaille ontwikkeld dat bestand is tegen thermische schokken ( pannen ). Kinder serviesjes van emaille hebben altijd wel een leuke uitstraling. Wel oppassen voor stoten. Emaille springt makkelijk los van de ondergrond en er ontstaan dan al snel roestplekken op het onderliggende metaal.

LET OP! Afgesprongen stukjes emaille zijn giftig wanneer dit in ons voedsel komt en wordt gegeten of gedronken."

Dus...ik zou 'm niet meer gebruiken, hooguit voor de sier op een plank in de keuken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan maar voor de sier, is ie ook leuk genoeg voor!

Andere antwoorden (5)

Je zou het met Cola er af moeten krijgen want bij ons hing er eens een sleutel vol met roest en we hebben het er met cola af gekregen maar het kan wel lang duren maar het gaat er af (toch bij een sleutel.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is om het eerst te schuren en daarna te behandelen met emailleverf. Dat kun je krijgen bij de betere verfspeciaalzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theepotje kun je het beste uitkoken met water en een blokje citroenzuur (te koop bij de drogist). Daarna goed uitspoelen en gaan gebruiken.
Knoeien met emailleverf wordt een teleurstelling omdat de ondergrond volledig roestvrij moet zijn. Er is dan een kans dat de gaten er in vallen. De kleur zal ook een probleem worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van Hagesan ( HG), bestaat er een speciale roestverwijderaar, dit werkt erg goed, het is verkrijgbaar bij de drogist en bouwmarkt.
Emailleverf kun je kopen bij knutselwinkels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werk de buitenkant bij met een beetje emailleverf (Remaille) te koop in een ijzer of verfwinkel.Daarna zet je er gewoon een potje met een plantje en laat 'm zo zijn oude dag slijten.