Kan acryl blanke lak over andere onbekende samenstelling lak? zie toelichting.

Mijn dochter wil haar stapfiets een nieuw kleurtje geven.
Nu heb ik van Gamma een spuitbus lak, maar daar staat niet op of deze op acryl basis is of iets anders en de gama werkneemster zei dat het dan waarschijnlijk niet op acrylbasis zou zijn als er niets op staat.
Volgens mij mogen er geen andere lakken meer verkocht worden maar dat weet ik niet zeker...

Ik heb in de schuur nog een spuitbus acryl blanke lak van de action, en die wil ik er als beschermlaag overheen spuiten.
Kan ik deze gewoon over de gamma verf spuiten of gaat het dan afblotten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Er mogen nog steeds lakken op synthetische basis worden verkocht. Het enige wat niet meer in een spuitbus mogen zitten zijn CFK gassen.

De meeste spuitbussen zijn nog steeds op thinner basis.
Volgens mij zijn er ook waterverdunbare spuitbussen (acryllakken).
Dit zou op de spuit bus moeten staan.
Mocht dit er niet op staan dun kun je dit ook herleiden aan de tekst 'materiaal (of gereedschap) reinigen met .......'.
Het product dat op de ...... staat is tevens de basis drager.

Als je de stapfiets een nieuw kleurtje wilt geven met een ander basis product dan wat er al op zit. is het raadzaam om dit pas na 4 maanden te doen. Na deze tijd zijn de meeste lakken volledig uitgehard en zullen niet zo snel meer werken op een ander basis lakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dit is zo niet te zeggen, het enige wat je kan doen is uittesten op 'n lepetje of iets dergelijks. spuit eerst je gamma lak fhon hem goed droog laat het goed afkoelen en spuit het met de action lak zie het resultaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet elke verfsoort hecht even goed op een andere soort.
Zo kan acrylverf wel (na goed schuren) op een gewone verf of beits worden aangebracht, maar andersom niet.
Eenmaal acrylverf gebruiken is dus altijd acrylverf gebruiken. Je kunt acrylverf dus rustig over andere verf aanbrengen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is niet waar want wij hebben hier het hout eerst met acryllak gedaan en omdat het niet zo mooi was hebben we het met verf op terpentinebasis gedaan en dit lukte prima.
De Gammaspuitlak is een volledig product. Het is niet nodig om deze lak weer af te dekken met een andere lak. De kans is groot dat die dan plakkerig blijft.