Welke type gipsplug moet ik gebruiken?

Zijn er types die beter werken dan andere? Ik heb ooit zo'n plug in een gipswand gedraaid, maar de plug draaide mee achter de plaat. De schroef zat strak in de plug en draaide hem helemaal mee. Welk type heeft daar het meeste last van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Antwoorden (3)

Er zijn bij de bouwmarkt zgn paraplupluggen. Eerst een klein gaatje boren, parapluplug erin, eventueel met een bijgeleverd stiftje de 'paraplu' achter de gipsplaat uitvouwen en de schroef erin draaien. Vraag er bij de bouwmarkt even naar... Werkt prima!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je een speciale gipsplug ( hollewand plug) hebt gebruikt?
Deze zijn er in verschillende maten, afhankelijk van de dikt van het materiaal. Een gipsplaat is -meen ik- 9,5 mm dik. Als je een plug het van bijvoorbeeld 11-13mm zal deze dus niet strak genoeg achter de gipsplaat grijpen en dus meedraaien.
Ik vermoed dat je gewoon een kleiner type moet hebben. De maat staat aangegeven op het zakje/doosje

Suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet je eerst weten of je iets in de gipsplaten muur of gipsplaten plafond wilt doen.

Voor plafonds zijn er sterkere pluggen, deze heten tuimelpluggen (link 1).
Deze zijn van metaal en zijn er met haak of moer.

Voor muren zijn er meerdere modellen.
Als er geen tegels opzitten dan werkt het makkelijkste een zelfborende gipsplaat anker. In deze plug kunt u eventueel ook haken, ogen en duimen draaien. (zie link 2). hier staat ook eventueel een montage voorschrift op.

Natuurlijk kunt ook de kunststof pluggen gebruiken, deze zijn zowel voor muur als plafond en kunnen op muren met tegeltjes erop. In deze pluggen kunnen echter geen schroefhaken, ogen en duimen.

Aan te raden is om NIET die te nemen met zo'n rood terug duw dopje.
De reden hiervoor is omdat deze, als je de schroef erin draait, deze weer terug kan schieten naar zijn gevouwen stand.
Het schroefdraad van een schroef naar de kop toe, dus als wij in deze versie een schroef te strak aandraaien dan kan deze over zijn dooie punt schieten en weer invouwen.

De pluggen die in link 3 staan kunnen niet terug klappen omdat deze andersom werken. hierdoor kan je er veel meer aan ophangen. wel moet er eerst een gat van 8mm worden geboord.

Als laatste hollewandplug die ik omschrijf is de hollewandanker. Dit is een metalen plug met een bout erin. Het voordeel van deze plug is dat deze heel zwaar belast kunnen worden (let op: deze pluggen kunnen meer aan de gipsplaat zelf. dus belast deze pluggen nooit meer dan uw gipsplaat aan kan)
Ook zijn deze pluggen ideaal voor constructies waarbij de bout vaak los en vast gedraaid kan worden.
Denk hierbij aan galleries waar vaan de schilderijen vervangen zullen worden.
Het nadeel van deze plug is dat deze met een tang moet worden aangedrukt.zie link 4

Natuurlijk zijn er meerdere pluggen, aan te raden is om bij elke klus de juiste en meest geschikte plug te zoeken.

In de links onder staan ook montage plaatjes, zodat u makkelijk kunt zien hoe deze werken.