Hoe blauwe en zwarte draad op wandcontactdoos aansluiten?

Uit mijn muur komen een zwarte en een bruine draad, dit was aangesloten op een simpele wantcontactknop...of hoe zo'n aan- en uitknop voor licht ook heet.
Nu wil ik zo'n draadloze ontvanger van het merk Elro hierop aansluiten zodat ik de aan- uitknop ergens anders kan ophangen. Ik heb al van alles geprobeerd maar kom er niet uit. Mijn vraag is nu waar de zwarte draad in hoort en waar de bruine. Op de ontvanger staan de volgende in/uitgangen:
- Out (tekentje met soort golfje met pijl erdoorheen)
- L - in
- N - out
- N - in
- vaag figuurtje...lijkt op soort zeilbootje

Toegevoegd na 1 uur:
Gek genoeg zie ik bij de plafondlamp een blauwe, een zwarte en een geelgroene aardedraad. Geen bruine dus. Maar als ik het goed begrijp dan moet ik dus een blauwe nuldraad aan gaan leggen, althans met mijn kennis wordt dat aan laten leggen door elektricien vrees ik. Die nuldraad is dan alleen noodzaak omdat zo’n ontvanger continu stroom nodig heeft en nooit helemaal zonder stroom kan functioneren?

(Bedankt voor de antwoorden heren!)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.5K

Antwoorden (3)

Bruine draad aan L in
Blauwe draad aan N in
zwarte draad aan L out
figuurtje met "zeilbootje" zal aarde-aansluiting zijn, als er een groen-gele draad is kun je die daar op aansluiten

Toegevoegd na 14 minuten:
L out is de aansluiting met het golftekentje.

Als de doos waar je de oude schakelaar verwijderd hebt alleen een bruine en zwarte draad bevat dan moet je een extra (blauwe) draad trekken vanaf de doos waar de bruine draad vandaan komt.

Meestal is dat de centraaldoos van het lichtpunt dat met de schakelaar bediend werd.

Voor de werking van de Elro schakelaar is het noodzakelijk dat behalve de bruine fasedraad ook een blauwe nuldraad wordt aangesloten, zo heeft de ontvanger continue spanning.

Voor het trekken van de extra draad kun je eerst een trekveer aan beide draden vastmaken en dan de draden in de centraaldoos naar buiten trekken.

Je trekt dan de trekveer door de buis naar de centraaldoos toe.

Als je dan een extra (blauwe) draad aan de trekveer bevestigd dan kun je met de trekveer de drie draden weer terug naar de doos van de schakelaar trekken.

Met een lasdop of Wagoklem verbindt je de blauwe draad met de andere blauwe draden in de centraaldoos, als er geen gat meer vrij is in al aanwezige klemmen kun je er eentje kopen met een of meer extra gaten om een kleinere te vervangen.

Wel eerst de stroom afsluiten voordat je met de trekveer gaat werken: op de bruine draad staat normaal 230V!

Toegevoegd na 17 minuten:
bevestigd = bevestigT :-(

Toegevoegd na 53 minuten:
Als je geen trekveer hebt dan kan je ook een stuk leidingdraad ervoor misbruiken, dat moet je sowieso kopen om in de buis erbij te trekken.
Wel alle draden stevig om elkaar buigen zodat je er niet onderweg een verliest.

Toegevoegd na 1 uur:
Als er bij de lamp geen bruine draad aanwezig is dan moet er ergens tussen de twee dozen een derde zitten waar de bruine draad naar de schakelaardoos gaat.

Het is voor iemand die weinig ervaring met elektrische installaties heeft inderdaad beter om iemand met meer ervaring erbij te halen.

Met de info die ik las ben ik ervan uitgegaan dat de situatie eenvoudig zoals in de meeste moderne huizen is, met een centraaldoos in het plafond en van daar uit stergewijs aangesloten schakelaars en stopcontacten in de muren.

Kennelijk is er hier een iets gecompliceerdere opbouw, dat kan beter door een expert bekeken worden.

De nuldraad is altijd nodig om de stroomvoorziening van de ontvanger te verzorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwart en bruin kan ergens niet.
Bruin is je draad waar de stroom door gaat
Zwart is een schakeldraad die gaat van een schakelaar naar een lamp.
Die mag daar niet zitten, dat hoort een blauwe te zijn en voor een geaard stopcontact moet er ook nog een geel groene draad zijn.
Mogelijk heeft diegene die het heeft aanglegd, geen draad meer gehad van de goede kleur.
Ga eerst eens naar de winkel om een spanningszoeker te kopen, daarmee kan je meten waar er stroom op staat.
Volgens de kleuren heb je op bruin en zwart stroom, maar dat kan dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
itsme
12 jaar geleden
Ed, het klopt wel als er op die plaats een schakelaar zat. Dan komt de bruine draad, via de schakelaar naar de zwarte draad, richting lamp en van de lamp terug via de blauwe draad.
De blauwe draad komt dan helemaal niet bij de schakelaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad itsme, je bent me net voor, eddijst heeft het hier mis.
Ik heb het een en ander dan ook in mijn antwoord hierboven geprobeerd verder te verduidelijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 plussen is raar, minnen vind ik minder.
Heel soms min ik bij volslagen onzin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
itsme en Koosknip ja jullie hebben gelijk hoor, ik las een wandcontact doos, maar er staat knop, dus gaat de zwarte draad ergens heen en kan je er niets op aan sluiten rm en waar gaat de zwarte draad dan naar toe als het een schakelaar is?
Gaat die dan niet naar de plafondlamp?
de kleuren in je plafond is goed, daar zie je geen bruine.
de geel groene is een aarddraad, daar komt geen stroom op.
Dus samengevat komt er uit je muur waar de schakelaar zat een bruine draad, die gaat over in een zwarte draad naar je plaffond naar de lamp en gaat dan terug via de blauwe draad.
Als je de schakelaar wil laten vervallen, kan je de lamp in je plafond niet aan doen.
Uitgaande dat hij van de schakelaar in je wand komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
koosknip ik mis in je prima antwoord de oplossing wat je met de zwarte daad moet gaan doen, deze gaat ergens naar een lamp toe ( palfond)
kan die niet vervallen kan je er ook niets verder mee!
Als de elro ontvanger niet op batterijen werkt dan zal deze een continue stroom nodig hebben. In een stroom kring heb je de kleuren blauw en bruin nodig.
De L in zal dan de bruine moeten worden,
De N in zal dan de blauwe moeten worden,
en de N out zal dan de zwarte schakel draad moeten worden.

U kan op onderstaande link drukken voor de kleuren in een schakel schema.