Kan je zonder ervaring op een gemakkelijke manier een Ikea keuken monteren of heb je veel kennis nodig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Vorig jaar zelf gedaan, maar toen alles was uitgepakt, brak het koude zweet me uit!!
Zoveel schroeven, boutjes ringetjes en dingetjes die ik geen naam kon geven.
Toen heb ik uit mijn schuurtje een berg lege puddingbakjes gehaald en heb daar ieder zakje in een bakje leeggegooid.
Dat gaf overzicht.
En als je eenmaal begonnen bent, worden het steeds minder bakjes.
Voor een leek waren veel tekeningen niet altijd duidelijk, maar keuken is er gekomen en oh ja, ik hield wat dingetjes over, die liggen weer in een leeg puddingbakje in het schuurtje.
geen idee waar ze voor zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het KAN wel. Het is echter een rotklus met heel veel schroefjes ed. Bij een dergelijk groot project helpt het als een ikea-klusser erbij is (Ikea handleidingen zijn .. bijzonder .. als je ze voor de eerste keer wil lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is best te doen, zonder ervaring, maar er zijn 2 gouden regels:
1. Heel goed lezen en bergen geduld hebben
2. Zorg dat je alleen bent en vooral niks doen als je vrouw in de buurt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Steenuiltje
12 jaar geleden
Wahaha! ...vooral niks doen als je vrouw in de buurt is.....
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wordt altijd ruzie, 100% zeker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@lannyas, vette plussen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke +
Eenvoudig instaleren ;-)

Moet lukken daar word dat spul voor gemaakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nadat het verkocht is!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
XD
Mijn echtgenoot is super handig en heeft onze keuken (geen Ikea overigens) zélf geinstalleerd. Dit was destijds zijn eerste keer. Het heeft hem wel wat puzzelwerk en denkwerk gekost.
Tip voor jou: controlleer DIRECT of alles COMPLEET is. Er mist regelmatig wat! Dit was zijn grootste frustratie, dat zo'n kostbare keuken nog niet eens fatsoenlijk afgeleverd kon worden. Die mannen die het voor jou installeren hebben een grote kist met allerlei schroefjes en boutjes en weet ik wat bij zich. Dus als er dan iets mist lopen ze even naar hun bus toe. Jíj moet weer contact opnemen met de keukenboer. Bij ons waren ook deurtjes, lijsten en grepen beschadigd en er ontbraken ook grepen. Dus .... je bent dan wel even bezig.

Mijn ervaring met Ikea is dat het soms (niet altijd) een rommeltje is met de handleiding en dat er ook dingen kunnen ontbreken. Verder zat er altijd wel érgens een beschadiging op (dit is in de laatste 10 jaar wel verbeterd; dus minder beschadigingen m.i.).

Ik zou het héél goed overdenken als je als onervaren persoon aan zo'n klus wilt beginnen. Kijk daarnaast hoe stabiel je relatie op dit moment is: dit kan nét de genadeslag zijn! :-)

Toegevoegd na 31 seconden:
controleer
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt +1
Het is hartstikke leuk om te doen, als je, net als ik, van een beetje 'klussen' houdt. Ik heb wel de gas- en wateraansluiting door een officieel bedrijf laten doen.
Ik wens je veel succes ermee! En veel plezier!
Oja, ik ben een vrouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi johan18,

ja hoor, Ikea wil zo veel mogelijk bouwpakketten verkopen.
als die alleen door ervaren monteurs kunnen worden gemonteerd, dan is de zin en doel van Ikea gepasseerd.
dus het is makkelijk te doen.

naast twee gezonde handen, heb je natuurlijk ook een gezond verstand nodig

inderdaad, doe het alleen, dan hoef je niemand anders de schuld te geven als er iets mis is gegaan.
niemand zal je afleiden en alle eer is voor jouw zelf!

veel suc6
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan zonder ervaring een keuken van Ikea monteren. punt. GEMAKKELIJK is iets héél anders!
Of je moest iemand zijn die ervaren is met 'doe het zelf' klussen. Als je dan de handleiding enkele keren goéd leest, heb je waarschijnlijk geen problemen, in de veronderstelling dat het aantal schroeven klopt, want anders is het zoeken geblazen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De keukenkastjes in elkaar zitten dat is geen probleem. Lees wel goed de tekening en volg deze ook goed, dan moet het geen enkel probleem zijn, het is tenslotte het concept van Ikea om het toegangelijk te maken voor iedereen. Dus het in elkaar zetten van de kastjes is daar dan ook op gebasseerd.

Echter, het uiteindelijk netjes wateroas plaatsen van de kastjes, het blad plaatsen, de wasbak zetten, de kraan plaatsen, de kookplaat plaatsen..... dat vergt toch wel wat vakwerk. Ook het ophangen van bovenkastjes moet je toch wel weten wat je doet.

Op die momenten zul je toch ook over de juiste gereedschap moeten bezitten.
Voor het aan elkaar bevestigen van de kastjes heb je bijvoorbeeld lijmtangen nodig en een lange waterpas. Voor de gaten te zagen in het werkblad heb je een goede decoupeerzaag nodig, etc.etc.

Kortom: voor het in elkaar zetten van de kastjes zullen mensen over het algemeen geen problemen hebben. Maar het daadwerkelijk plaatsen van de keuken dat vergt wel wat handigheid en goede apparatuur.