hoe stel mijn gastoestel af,ik heb teveel druk erop,waardoor het eten snel aanbrand.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.1K

Antwoorden (6)

Je hebt van die draaiknoppen erop zetten... Je kúnt je vuur lager zetten (of een vlamverdeler gebruiken)....!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een gastoestel heb je knoppen zitten waarmee je het gas hoger en lager draait. Zo kan je de temparatuur beinvloeden. Zet de temparatuur zo dat het niet aanbrand. Koken is trouwens ook aandacht geven aan je kook kunsten dus er een beetje opletten en in de buurt blijven is natuurlijk ook belangrijk zeer zeker tegen het aanbranden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn dat de branders van je gasstel niet goed afgesteld zijn, daar zijn stelschroefjes voor die binnenin bij de kranen zitten die je met de knoppen van het gasstel bedient. Het is aan te bevelen om het afstellen daarvan door een vakman te laten doen.
Als je het laag vuur te laag afstelt kan dat leiden tot uitwaaien van de vlam waarna explosiegevaar dreigt. Weet je zeker dat je niet gewoon een te kleine pan op een te grote gaspit zet?
Als je gastoestel is aangesloten op het normale gasnet dan zal de druk niet te hoog zijn.
Een goedgekeurd gastoestel zal, als de knop op maximaal staat, met een normale hoge vlam branden.
Als de druk echt te hoog is dan stroomt het gas zo snel uit de branders dat de vlam als het ware weggeblazen wordt.

Met de knoppen van het toestel kun je de vlam ook op een lage stand laten branden, dan zal je eten minder snel aanbranden.

Als je een pannetje met voedsel op laag vuur laat staan dan zal altijd de inhoud eerst geheel uitdrogen en daarna langzaam aanbranden.

Op hoog vuur kan dat binnen een uurtje, op laag vuur zal het een paar uur duren, maar aanbranden zal door de hoge temperatuur van het gas altijd plaats vinden.

Als jouw pannetje klein is met dunne bodem dan zal het eten sneller aanbranden dan in een grote pan met dikkere bodem.
Ook een vlamverdeler kan helpen om bij pannen met een dunne bodem aanbranden te verminderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zelfs op de laagste gasstand nog teveel warmte krijgt, kun je beter een peteroliestelletje zoeken in de kringloop, of een hooikist (of moderne versie daarvan) aanschaffen. Scheelt energie en je suddergerechten worden er beter van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel waarschijnlijk is je gas druk toch te hoog. Dit wordt door middel van een reduceerventiel op de gasmeter gedaan.
Kan je makkelijk zien aan een extra tuut op je gasmeter (ventiel)

In principe hebben ze alle meters voorzien van een reduceerventiel. Toen ze de gas druk hebben verhoogd.
Maar er zijn altijd huizen of mensen die niet hebben meegedaan.

Heb je ook een hoge gasrekening. Dan kan het bijna niet anders. Heb zoiets zelf pas meegemaakt. Cv monteur had gasdruk gemeten. Deze was te hoog. Hij Heeft niet ingeschakeld totdat netbeheerder reduceerventiel had geplaatst.

Aan gasfornuizen verder kan je niks stellen. Wel kan je de uitstroom mond van de pitten schoonmaken. Als het scheef zou branden bijvoorbeeld.

Niet te lang mee wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het gas op de laagste stand hebt staan, maar het gaat toch nog "te hard" in de pan, leg er dan een sudderplaatje onder, dat scheelt aanzienlijk. Ook kun je het deksel van de pan iets "scheef" op de panrand leggen waardoor er meer hete lucht kan ontsnappen. Die sudderplaatjes zijn te koop bij o.a. Blokker en Marskramer.