Isolatie woonkamer

Goedendag,
De buitenmuur van onze woonkamer is 's winters extreem koud. Daarom wil ik de muur isoleren. Ik had gedacht over het hele oppervlak blokken van hout in de muur te rammen, daar dam isolatiemateriaal tussen te gooien en daar dam houten platen op te schroeven. Het leek me een goed plan eigenlijk. Maar heeft iemand toevallig ervaring met isoleren? Waar moet ik op letten, welk materiaal moet ik gebruiken, wat gaat het me ongeveer kosten? De muur zal zo'n 5 x 2 meter zijn, met een grote ruit van ongeveer 3 x 1. Bedankt alvast ;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (5)

Je kunt er ook vandat soort pur inspuiten. Dat zie je tegenwoordig ook steeds meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou kiezen voor spouwmuurisolatie. Je kunt dat het beste aan een vakman overlaten. De kosten zijn gemiddeld 16,50 per m2.
bamibal
12 jaar geleden
Isoleren is een vak. Veel bouwbedrijven hebben het zelfs nog niet goed door hoe het moet.

Belangrijk is om te bepalen waar het damppunt komt te liggen ( waar koude en warmte elkaar vinden ontstaat condensatie, als dit punt in de constructie valt en het condens kan niet worden afgevoerd krijg je schimmel en rotting, vochtvlekken in de wand etc )

Voor goed advies moet je weten of je een spouwmuur of een steensmuur of houtskelet muur hebt .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het toch zelf gaat doen zou ik Rockwool gebruiken. Dit is mineraalwol maar geen glaswol dus prikt minder. Het worden ook wel 'spouwplaten' genoemd, ik zou minimaal 85mm gebruiken

Toegevoegd na 1 minuut:
Kosten zijn ongeveer een tientje per m2 als ik het me nog goed kan herinneren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik je zo hoor praten over ergen hout inrammen en isolatiemateriaal ergens tussen gooien zou ik zeggen: huur een specialist in, want als je niet weet waar je het over hebt kun je het beter niet zelf doen.
Wil je bijvoorbeeld je muur van binnenuit isoleren, of van de buitenkant. Beide manieren kan, maar hebben hun eigen voor- en nadelen. Als het niet goed gebeurt kun je grote vochtproblemen verwachten en dat zal niet je bedoeling zijn.

Groet,

Robert