Hoe kan ik een openvallende kastdeur stellen?

Het is mogelijk niet eenvoudig, het gaat om een oude houten deur van mijn ingebouwde kast in de woonkamer.

Als ik de sleutel niet omdraai zwaait de deur open tot bijna wagenwijd. Ik zou liever hebben dat hij dan óf blijft staan waar hij is óf desnoods een beetje dichtgaat.

Het zijn echter van die hele oude (vastzittende) scharnieren met pennen (ook vastzittend).

Waar zou ik iets moeten doen, en wat? losser. vaster, houtje ertussen?

Aan het scharnier zelf is niks in te stellen (gewoon zo'n oud simpel ding)

12 jaar geleden
10.6K

Het beste antwoord

Je wilt dat de deur dichtblijft. Aan het scharnier kan niets worden gedaan.
Ik zou een kastmagneetje nemen. Klik, en hij blijft dicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
ik denk dat dit wel eens handig kan zijn, als hij dan weer eens openstaat hoef ik er inderdaad alleen tegenaan te duwen. Koop ik dat gewoon bij een bouwmarkt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, of bij een Fixet of andere Doe-Het_Zelf zaak.
amigo
12 jaar geleden
Ze zitten erop en inderdaad, KLIK en dicht.
Precies wat ik nodig had 10 punten met stip wat mij betreft, dank voor de tip

Andere antwoorden (4)

Kijk eens of de kast waterpas staat, misschien kun je de stand van de kast iets veranderen. (voorover, achtetover of iets opzij)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
dit zou een goede tip zijn voor een kast maar niet voor mijn kast!!! zie mijn vraag: het is een INGEBOUWDE kast Dat is een kast die in het huis vast zit, hij is onderdeel van een schuifseparatie. De deur zelf zit vast scheef maar ik snap niet hoe, vandaar mijn vraag
Ik vermoed dat de scharnieren niet netjes in 1 lijn boven elkaar liggen. Als ze dit wel doen, dan zou je de bovenste scharnier iets naar achteren kunnen plaatsen( verder de kast in) waar door de deur als het ware naar achteren getrokken wordt. Hiervor zou jee wel even een beitel ter hand moeten nemen.
Suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
dank voor je antwoord. ik vroeg me inderdaad af of ik een scharnier moest verplaatsen en hoe dan precies. Jouw antwoord leert me dat het dus waarschijnlijk niet kan. Het scharnier zit nl op de VOORKANT van de post en de deur valt in de posten. Waarschijnlijk is het geheel inderdaad iets schuin gezakt.
Een paar bierfiltjes onder de kastpoten aan de voorzijde doet wonderen (als de scharnieren niet goed te verstellen meer zijn)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
een inbouwkast heeft echt geen poten hoor
Maak aan de binnenkant van de deur een ouderwetse deurveer.verstelbaar in verschillende standen!
Problemen opgelost.
succes